Thursday, March 31, 2011

Masyarakat zaman jahiliah




Thursday, March 31, 2011
10:29 PM

Lama sungguh tak pegang buku Tamadun Islam, nak exam punya pasal baru kalot nak pegang, di sini bukan nak cerita pasal pegang buku ka apa ka... haha



Pasal syawal perasan bahawa masyarakat zaman jahiliah dulu lebih kurang ja dengan masyarakat sekarang ini. Nak tahu kenapa.?

Sebelum itu nak terangkan maksud jahiliah. Jahiliah berasal daripada bahasa arab yang membawa maksud bodoh dan sesat.

BUKTInya,

Masyarakat zaman jahiliah boleh terbahagi kepada 3 bahagian iaitu ekonomi, sosial, dan politik.

Zaman jahiliah,

EKONOMI~ golongan badwi kerja ialah merompak dan tinggal di merata tempat dan seing berpindah randah.

SOSIAL~ masyarakat pada zaman ini selalu beperang sesama sendiri antara kabilah-kabilah, kabilah mana yang kuat akan menang dan menguasai sumber makanan. Lagi satu bayi perempuan ditanam hidup-hidup kerana dikatakan membawa malang.

POLITIK~ mereka memiliki semangat kesukuaan yang tinggi dan mengambil hal mengenai hal pentadbiran mereka sendiri sahaja tanpa mempedulikan bangsa yang lain



Mengapa syawal megatakan bahawa mereka ini SAMA dengan masyarakat sekarang ialah:


EKONOMI~ banyak kes merompak berlaku dalam kalangan masyrakat kita kan? Sehinggakan duit pencen atuk pun cucu curi.. Mana tak dahsyat pun kita.


SOSIAL~ yang ini paling teruk masyarakat kita lakukan.. Orang dulu reti jga nak tanam, malangnya sekarang lempaq tepi jalan malah dalam tong sampah pun sanggup.. Inikan masyarakat bertamadun.? dulu duk perang, skrg pun kerja perang...


POLITIK~ nak cakap pasal politik taleh lagi sbb baru umur 19. pasal ini takyah duk cerita la hampa semua mesti tahu kan kesa Anwar Ibrahim kan… macam-macam kes kurang enak pasal dia. Inilah dunia politik, kita yang membuatkannya menjadi kotor.


Sekian, buka hati buka mata.. Jadikan yang dahulu renungan supaya kita tidak terjatuh di hadapan.. Selamat beramal..

wallahualam

Monday, March 28, 2011

Bangga menjadi orang ganjil

Tuesday, March 29, 2011
10:01 AM

“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” [Hadith Muslim no. 145]


Pernahkah anda berasa menyesal kerana memilih untuk berpegang dengan Islam?

Percayalah bahawa Allah swt itu ada, sentiasa bersama kita malangnya hanya kita yang lalai. Syawal tertarik dengan masalah yang dihadapi oleh sahabat syawal.

Hatinya memberontak menyatakan bahawa couple itu haram, tetapi disebabkan melihat teman-teman rapatnya sudah mempunyai pasangan masing-masing. Terdetik di hatinya untuk bercouple, sehinggakan salah seorang daripada temannya menyindirnya " eh ali, tak remaja la kalau tak couple". Ali pun tersentak apabila mendengar ayat tersebut. Disebabkan iman di dada mencukupi. Ali sabar menghadapi segala tohmahan yang dilemparkan.

Cerita si atas terlalu 'simple' tetapi setiap ayat membawa maksud yang banyak, andaikan anda mempunyai banyak ilmu, nescaya anda akan memahami maksud tersiratnya

Bagi syawal, tak remaja kalau banyak buat dosa!
Wahai sahabatku banggalah kerana anda menjadi seorang yang ganjil

Wednesday, March 23, 2011

Taniah

Wednesday, March 23, 2011
8:51 PM

Pada 23.3.2011 keputusan SPM telah selamat diumumkan di sekolah masing-masing. Kita dapat melihat pelbagai reaksi para pelajar selepasa menerima keputusan masing- masing ada yang menangis, ketawa, seronoh, hampa, kecewa tetapi perasaan tersebut tidak membawa sebarang erti sekiranya kita tidak bersyurkur dengan apa yang kita perolehi.

Kepada yang mempeolehi kesemua A, sederhaha ( ada a, ada b, ada c) dan yang gagal( salah satu subjek gagal) syawal ucapkan taniah dan jangan berpuas hati ataupun kecewa dengan keputusan anda.

Bagi yang cemerlang, fikirlah masak-masak tentang aliran apa yang diminati. Andaikan anda 'mabuk darah' tetapi memilih untuk menjadi doktor, Bayangkan seumur hidup anda kena berdepan dengan darah. Ngeri kan.

Bagi yang sederhana, buat keputusan sebaik-baiknya dan meneliti kursus yang bersesuaian dengan minat anda dan kemampuan diri sendiri

Untuk yang gagal. Anda janganlah berasa kecewa kerana masih ada peluang lagi untuk berjaya. Gagal sekali bukannya gagal selamanya. Mungkin Allah hendak meguji tahap kesabaran kita agar kita lebih tabah menghadapi hari yang mendatang dan membuatkan kita bertambah matang.

Akhir kata, bersyukurlah dengan apa yang kita perolehi dan berkongsilah kejayaan anda dengan semua orang kerana anda tidak akan berjaya tanpa sokong orang sekeliling. Apa yang syawal nak beritahu, SPM bukan penentu untuk kita berjaya sebagai contoh Nabi hanya seorang pemgembala kambing sewaktu zaman remajanya tetapi berjaya menjadi pemimpin yang menjaya sebutan hingga kini.

*sekiranya anda berjaya, khabarkan dengan bangga kerana itu adalah usaha anda sendiri. Insyallah sekiranya kita berfikiran positif,orang lain dapat mengambil teladan dan mencontohi tentang bagaimana kita mencapainya keputusan yang baik.

Sunday, March 20, 2011

Panas

Ahad
Zikir Harian
Wahai Allah yang tetap hidup dan tetap mengurus urusan makhluk

19 Mac 2011
15:58

Terkebil-kebil biji mata aku selepas di 'sound' hebat oleh mak aku. Nak tahu sebab apa.?

Cerita bermula, di rumah aku ada sebuah penghawa dingin yang belum dipasang lagi, saiz penghawa dingin itu agak besar seperti saiz untuk ruangan pejabat saja. Memandangkan ekon iti tak pasang lagi, aku buat la alasan kat mak aku berbunyi "mak, awat panas sangat taktaw, mungkin kesan radiasi dari jepun kot…….." tak sempat aku nak menghabiskan bicara, sekali mak aku cakap" tuhan bagi panas dan sejuk kita patut bersyukur, kita hidup bukannya lama, sat ja dan bila-bila masa sahaja boleh 'passed away' kemudian bla2.." berdesing telinga aku mendengar 'nasihatnya'. Aku berfikir bagaimana nak bagi berhenti leteran ini. " owh mak, cek tak solat zuhur lagi, cek p solat dulul nah..

Ketiga selesai solat aku menginsafi 'keterlanjuran' percakapanku. Takmau buat dah.. Terima kasih emak!!!

hang mau jadi macam ini ka syawal? takmau dah, cek taubat

Saturday, March 19, 2011

Iktibar Dari Tsunami Jepun

Iktibar Dari Tsunami Jepun | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Thursday, March 17, 2011

Penghulu segala hari(>.<)

Khtubah hari ini

18 Mac 2011
14:54
Zikir Harian
Ya Allah


Terpana aku mendengar tajuk khtubah jumaat pada hari ini. Adakah kiamat semakin dekat? Jika benar, tetapkan hatiku di jalan yang diredai Allah swt. Bercakap mengenai kiamat, kita sudah maklum bahawa pelbagai kemasiatan dan kemungkaran yang manusia telak lakukan, ustaz yang menyampaikan khtubah pada hari ini sungguh bersemangat sehinggakan salah petikan beliau menarik minatku:
Nabi Muhammad bersabda;

“Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: ‘wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya’, kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi”.

Tetapi, Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan
diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Baru-baru ini revolusi Islam yang berlaku dia timur tengah iaitu negara-negara arab seperti di Tusnisia, Mesir, dan yang terbaru di Libya dan negara yang berhampiran tidak menjadi sesuatu yang mustahil bermulanya bibit-bibit perjuangan islam bermula. Tidak kita hairan mengapa pihak Amerika yang dahulu gagah apabila menyuarakan mengenai hak asasi dan dibantu oleh sekutunya iaitu israel berdiam diri? Renungkanlah. Hal ini boleh terjadi pada generasi kita atau generasi berikutnya kerana kiamat kita tidak dapat untuk meramal, tetapi adakah kita tidak mengunakkan akal yang dikurniakan oleh tuhan untuk berfikir.
Kesimpulannya, adakah kita hendak menunggu kiamat datang baru terhegeh-hegeh untuk bertaubat, selagi ada masa bertaubat sebelum terlambat. Adakah kita hendak melihat matahari terbit dari barat, atau bulan terbelah dua atau berlaku lagi tanda-tanda yang lebih dasyat baru nak bertaubat.?

Bagaimana kalau 'upload' gambar yang tak tutup aurat.?

Nabi SAW bersabda:
“Pada tiap malam Tuhan kami Tabaraka wa Ta’ala turun ( ke langit dunia ) ketika tinggal sepertiga malam yang akhir. Ia berfirman : “ Barang siapa yang menyeru-Ku, akan Aku perkenankan seruannya. Barang siapa yang meminta kepada-Ku, Aku perkenankan permintaanya. Dan barang siapa meminta ampunan kepada-Ku, Aku ampuni dia.” ( HR Bukhari dan Muslim)

Sila hayati bait-bait terakhir hadis tersebut. Kini, kita mengalami persoalan mengenai gambar yang tidak menutup aurat pada suatu ketika dahulu. Tetapi sekarang kita sudah menutup aurat. Kesnya, bagaimana kalau kawan dia yang 'upload' gambar kita yang jahil ketika suatu masa dahulu.?

Penyelesaian ialah kita hendaklah segera bertaubat dan memohon keampunan atas kesalahan kita pada masa lampau. Setelah kita menyedarinya hendaklah kita berusaha sedaya upaya agar kesilapan kita yang terdahulu tidak berulang. Percayalah bahawa Allah Maha Pegampun dan berniat dalam hati kita agar dijauhi segala fitnah dunia.
Kalau kita sendiri yang ‘upload’ pula. Ambilah tindakkan seperti membuang semua gambar kita yang menampakkan aurat agar tidak ditatapi oleh orang lain
Wallahualam

Wednesday, March 16, 2011

Di antara lelaki dan wanita, di tengahnya ada apa.? sila jawab


Hari ini syawal pergi '*******' untuk membaca surat khabar percuma. Fullstop, nak jimat duit, tak payah beli dah.. bukannya apa, mak beli berita harian tetapi nak baca The Star. sudah2, bukan nak cerita pasal itu

bermulanya kisah,,,, dalam keghairahan membaca 'paper' ada seorang jejaka ini duduk di depan meja syawal dengan menbelakangi syawal, maksudnya syawal nmpak belakang badan dia. selang beberapa 'second' ada pula dara ini datang duk sebelahnya. tak tahu la dh nikah ka, sweet kapel ka, apa2 jela. maka, jejaka itu duduk sebelah dara tersebut sambil memegang buku dan melawan renung kot serta tersipu-sipu malu.. hahaha, macam drama kan, tp syawal rasa kat tengah-tengah itu ada syaitan kot duk lawan bisik kat jejaka dengan dara tersebut. selepas abis duk senyum-senyum syok la hampa syaitan berjaya menghasut keturunan anak adam. tetapi syawal bersyukur sgt kerana perkara berkenaan tak melarat. nak tahu kenapa.? hal ini kerana, dalam lima minit mreka duduk berdua mula terdengar laungan azan yang menusuk kalbu kerana kedengaran azan amat jelas sekali kerana menandakan sudah masuk waktu solat zuhur. syawal memerhati gelagat lelaki itu seperti tak senang setelah dengar laungan azan, nak tahu kenapa tak? syawal rasa jejaka itu mungkin teringat Allah dan menyedari kesalahannya, kemudian syaitan sudah pasti lari lingtang-pukang setelah mendengar azan. manakala perempuan pula macam senyum kambing kerna mydari kemaksiatan yg dilakukan, yang pelik dara ini ialah memakai tudung tetapi pakai pakaian ketat serta lengan pendek. syawal pun hairan apa punya 'fashion' la. sudah elok-elok tutup aurat tp pkai baju ketat pula. selesai azan berkumandang, si jejaka tersebut pergi meninggalkan dara tersebut, dara tersebut terpingga-pinga. alhamdulilah kemungkinan jejaki itu sedar akan kekhilafannya. 'salute'lah jejaka itu kerana pergi meninggalkan kemksiatan. mungkin nak pergi solat zuhur kot.


kesimpulannya........ dah baca cerita dia atas, mungkin setiap manusia melalukan kesilapan. oleh itu, kalau dh sedar segeranlah bertaubat sebelum terlambat. Apa yang syawal nak tekankan di sini ialah LAUNGAN AZAN dapat mencegah kemungkaran. Syawal sarankan sekiranya ternampak maksiat sila-sila azan kuat2, nnti orang tanya kenapa, nak halau syaitan.. mesti orang yg tengah buat maksiat itu terasa dalam-dalam. tapi itu itu keadaan la, hahaha, syawal pun tak mampu nak buat macam itu. kalau tak mampu, niatkan dalam hati bahawa kita benci perbuatan yang dilaknat oleh Allah swt. simple kan.?

Wallahualam

Monday, March 14, 2011

Iman adalah Mutiara

Assalamualaikum
Isnin 14.03.2011
22.15pm
Zikir Harian
Tidak ada daya untuk menolak sesuatu kemalaratan dan mendatangkan sesuatu kemanfaatan melainkan Allah juga, Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agong


video

Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang menyakini Allah
Maha Esa Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah

Percayalah bahawa iman tak dapat diwarisi. Walaupun ayah kita seorang ustaz sekalipun andaikata hati kita kotor nescaya kita tidak dapat memasuki syurga kerana iman itu terletak di hati individu tersebut. Tanpa IMAN kita akan hanyut ditelan teknologi yang semakin maju sekarang, contohnya dengan kewujudan internet seperti facebook, twitter, friendster. Syawal tak menegaskan bahawa internet membawa keburukkan tetapi kita telah menyalahgunakan internet serta wujudnya kemajuan seperti ini kita semakin melupai kpd yang mencipta kita iaitu Allah swt atau lebih tepat kita lalai dan kemungkinan besar tersasar dari tujuan asal kita menggunakan kemudahan ini.. Alangkah baiknya sekiranya kita mengunakkan segala kemajuan teknologi untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kpd Allah di samping menambah ilmu pengetahuan ataupun mengeratkan silaturahim. Doakan kita selalu ditetapkan iman kerana syawal hanya insan biasa.

Saturday, March 12, 2011

Hendak memotivasi dari untuk solat pada awal waktu

Assalamualaikum
Ahad 13.03.2011
00.30am
Wahai Allah yang tetap hidup dan tetap mengurus urusan makhluk



Entri sebelum ini adalah berkaitan azab tinggalkan solat, maka entri seterusnya ialah untuk mengetahui mengenai kelebihan solat di awal waktu. Kini kita akan lebih bersemangat untuk solat sekiranya mengetahui tentang azab dan kelebihan solat awal waktu. Nabi Muhammad pernah bersabda ‘dirikan solat sesungguhnya solat itu adalah tiang agama. Sebagai contoh, hendak bina rumah pun perlukan tiang, manakan untuk membina asas agama pun kita mahu mengabaikannya? Cuba bayangkan rumah tanpa tiang, sudah pasti rumah tersebut tak kukuh. Analoginya, untuk menguatkan ketaqwaan hendaklah kita membaiki solat kita dahulu. tekad dalam diri kita untuk solat pada awal waktu kerana memberi kita pelbagai manfaat seperi;

Waktu Subuh. Waktu ini dikatakan alam berada berada dalam warna biru muda yang dapat mempengaruhi Sistem Metabolisme tubuh. Hal ini berkaitan dengan rezeki dan komunikasi contohnya; mesti kita pernah dengar nasihat orang tua-tua seperti jangan tidur selepas subuh nanti rezeki tak masuk. Rezeki tak bermaksud duit semata-mata, ia boleh menjadi ilmu, pegalaman, nikmat menghirup udara pagi dan sebagainya. Dalam komunikasi pula, dalam untuk berjual beli mesti ada kemahiran untuk menarik hati pelanggan. Oleh sebab itu, rezeki dan komunikasi saling berkaitan. Seterusnya, mengambil wuduk pada waktu pagi juga menjadi ‘pencuci muka’ semulajadi. Jadi tak payah la nak beli pecuci muka lagi. Kedinginan air waktu pagi juga boleh menjaga kesihatan muka dan menjadikan “awet muda”. Hal ini pernah terjadi pada diri syawal, cikgu tanya umur berapa ni.? Syawal menjawab 19 dh aiihh.. cikgu berkata “biar betul nampak macam 15 tahun ja” mungkin berkat amik wuduk pagi-pagi kot.

Waktu Zuhur. Dalam menunggu solat zuhur, warna alam akan berubah dari warna hijau(dhuha) dalam pukul 9.00-10.00 pagi dan kemudian berubah kepada warna kuning setelah masuk waktu Zuhur. Pada waktu ini, solat pada waktu ini membantu sistem penghadaman yang berkaitan dengan perut dan hati. Selain itu, orang yang solat pada waktu ini akan memiliki perwatakan yang ceria. Teringat kata kawan-kawan; perut kenyang senang hati, analogi ialah apabila perut kita dalam keadaan selesa kita akan lebih ceria. Betul tak? Oleh itu, sesiapa yang mengalami masalah kemurungan disarankan solat Zuhur pada awal waktunya.

Waktu Asar. Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu dimana warna pada waktu ini membantu sistem reprduktif yang merangkumi prostat, uterus, ovari dan testis. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Oleh itu, orang yang selalu tertinggal solat Asar akan hilang daya kreatif dan inovasi. Betulah orang cakap waktu petang selalunya kena beriadah untuk memastikan kesihatan badan terutamanya sistem reproduktif. Jadi, kepada kita yang inginkan zuriat maka solat Asar mesti pada awal waktu. Ingatlah menyesal kemudian tak berguna.

Waktu Magrib. Mejelang waktu ini, alam akan berubah kepada warna merah. Ini kerana warna ini adalah waktu paling aktif bagi golongan jin dan iblis. Sebagai contoh, orang tua-tuan perberpesan supaya tidak berada di luar rumah kerana syaitan amat berkuasa pada masa itu. Selain itu, jika kita dalam perjalan pada waktu magrib seelok-eloknya berhenti dahulu kerana pembelauan yang belaku pada waktu ini akan mengelirukan kita. Rahsia waktu magrib ialah keyakinan yang membantu kepada otot, saraf dan tulang. Oleh itu, sesiapa yang memiliki darah gemuruh atau kurang keyakinan disarankan selalu solat magrib pada awal waktu, insyallah kita akn lebih berkeyakinan untuk menghadapi sebarang masalah.

Waktu Isyak. Warna alam akan berubah kepada indigo dan memasuki fasa kegelapan. Setelah kita penat mengunakan mental dan fizikal seharian maka tibalah waktu untuk berehat. Janganlah menjadi burung hantu terutamanya kepada lepasan SPM. Warna indigo berkaitan dengan kegelisahan, sebagai contoh syawal pernah tak boleh tidur. Duk nak tidur pun taleh dan bermacam-macam cara telah lakukan seprti tutup muka la, berdoa la, dan lain-lain pun taleh nak tidur. Rupa-rupa syawal belum solat isyak daaa, sebab itu tak boleh tidur. Selesai solat Isyak alhamdulilah dapat tidur nyenyak. Haha, setiap permulaan mesti ada penutup dan solat isyak ialah penutup solat kita pada hari tersebut. Hal ini ibarat bila kita ingin bersukan, mula-mula mesti ‘warming up’ dulu, selepas selesai bersukan penutupnya ialah ‘cooling down’. Contoh yang lain ialah kalau buka laptop, nnti mesti “shut down” juga kan, kalau tak meletup juga laptop itu. Sudah la syawal nanti bagi contoh yang merapu pula. Hehehe

Kesimpulannyanya, ingatlah azab, kelebihan, dan manfaat yang bakal diperoleh sekiranya solat pada awal waktu walaupun secara kita sedar mahupun tidak. Tambahan pula, kalau solat awal segala perjalanan jadual akan lebih teratur dan kita akan lebih proaktif dalam menghadapi sesuatu hal kerana kita sudah menyelesaikan urusan di ahkirat dan kemudian fokus urusan di dunia pula.

Thursday, March 10, 2011

Kesan sekiranya kita meninggalkan Solat Fardu


Bercakap untuk memotivasikan diri kita untuk solat pada awal waktu mestilah tanya kepada diri kita dahulu, adakah cukup solat kita sehari semalam lima waktu.? Solat pun tak cukup lagi, bagaimana nak solat dia awal waktu. Oleh itu, untuk memberi peringatan kepada kita semua termaksuk diri syawal. Cuba kita renungi azab jika meninggalkan solat fardu seperti:
1. Solat Subuh ~ dikatakan Allah akan mencampakkan kita ke dalam neraka jaham selama 60 tahun. Bayangkan kalau 1 hari di dunia ibarat 100 tahun di ahkirat. Jadi kalau 60 tahun, kat ahkirat +++ tahun la kan dan sanggupkah kita.?
2. Solat Zuhur ~ kita berdosa seperti seperti membunuh seribu orang Islam. Urm, nak bunuh orang pun pikir banyak kali inikan pula bunuh sesama saudara, bayangkan betapa besarnya dosa kita kan. Tergamakkah kita hendak melalukannya?
3. Solat Asar ~ Dosanya seperti meruntuhkan Kaabah. Kawan2, renunglah berapa banyak dosa yang kita kutip sekiranya tinggal solat fardu. Oleh itu, ingat selalu azab yg bakal diterima. Sukakah untuk meruntukan rumah Allah?
4. Solat Magrib ~ Dosanya seperti berzina dengan ibu atau bapanya sendiri... nauzibillah! Bayangkan kawan-kawan, kalau berzina pun kita tak sanggup, inikan Cuma solat magrib.? Kita lebih pentingkan cerita kartun atau cerita kegemaran kita drpd mdirikan solat kan.? Betul tak.
5. Solat Isyak ~ Allah berseru kepada mereka, “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi reda engkau tinggal di bumi-Ku dan menggunakan nikmat-nikmat-Ku.” Segala gerak-gerinya seperti pakai, makan, tidur adalah berdosa kepada Allah. Sebernarnya pada waktu isyak ialah waktu terbaik untuk kita mensyukuri segala nikmat kita terima pada hari tersebut sebagai contoh ilmu, terhindar drpd musibah, mendapat rezeki dan sebagainya. Mahukah kita bergolong dalam orang-orang yang rugi?


Sesimpulannya, untuk memastikan kita berusaha untuk solat hendaklah kita mengetahui azab sekiranya kita meninggalkannya kerana kita akan lebih berwaspada dan bersemangat untuk solat pada awal waktu agar tidak terlepas atau terlupa drpd mendirikan solat. Biarkan hidup sederhana asalkan hidup kita menegakkan tiang agama.

Wednesday, March 9, 2011

Hikmah sekiranya berniat baik

Rabu 09.03.2011
20.24pm
Aku memohon ampun kepaa Allah Yang Maha Agong yang tiada tuhan selain darinya yang menguruskan dan aku bertaubat kepadanNya

Assalamualaikum
Disini syawal nak kongsi satu cerita yang menarik. Alangkah terkejut syawal apabila membaca cerita tersebut kerana telah menyedarkan bahawa setiap yang kita lakukan walaupun kecil tapi hikmahnya terlalu besar tanpa kita sedari. Oleh itu, cuba renungkan..

Seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudu' dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu', dan, berjalan menuju masjid.

Dlm perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Dirumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwudu' dan berjalan lagi menuju masjid.

Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab "Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan kamu.' Lelaki muda mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.

Saat sampai di masjid, lelaki muda itu mengajak teman barunya yang membawa lampu untuk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.

Lelaki muda bertanya, kenapa menolak untuk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:

Aku adalah Syaitan

Lelaki muda itu sungguh terkejut..!


Syaitan menjelaskan, ''Saya melihat kamu berjalan ke masjid,dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah mengampunkan semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan itupun tidak membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.


Kerana itu, Allah mengampunkan dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya, mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa kamu sampai dimasjid dgn selamat..'

MORAL :
Jangan abaikan suatu niat baik yg kita mahu lakukan, kerana kita tidak pernah tahu ganjaran yg bakal kita perolehi dari segala kesulitan yg kita hadapi demi melaksanakan niat baik tsbt.
( cerita ini diambil daripada seorang hamba Allah)

Tuesday, March 8, 2011

Haq dan Batil

Selasa 08.03.2011
22.58pm
Ya Allah kurniakan kesejahteraan ke atas Nabi Muhammad, keluargannya dan para sahabat.

Haq merujuk Kamus Dewan Edisi Empat bermaksud (al-Haqq) Ar Yang Maha Benar (satu drpd 99 nama Allah) manakala Batil bermaksud perihal tidak benar. Kemudian haq bg pendapat saya ialah kebenaran dan batil pula sesuatu keadaan yang kita alami dan kita meragui tentang kesahihan sesuatu perkara tersebut.

"Ya Allah tunjukkan kepada kami yang haq itu haq, dan berilah kami kemampuan mengikutinya, dan tunjukkan kepada kami yang batil itu batil, dan berilah kami kekuatan menjauhinya."
Berdasarka peryataan di atas, pengertian haq dan batil mempunyai pelbagai andaian. Sebagai contoh, haq boleh membawa maksud kebenaran, kewajiban, kebaikan, kepastian, kepunyaan, kewenangan, penyelidikan dan sebagainya. Batil pula perkara yang manusia cipta untuk menyembunyikan kebenaran. Sebagai contoh, dalam al-Quran ada menyebut bahawa putaran bumi mengikut paksinya dan matahari terbit dari timur ke barat. Oleh itu, kita tidak boleh meyatakan bahawa matari terbit dari selatan ka, utara ka kerana kebenaran sudah tercatat dalam al-Quran. Hal yang demikian menguatkan lagi peryataan dalam Al-Quran:
"Dan janganlah kamu campuradukkan yang hak dan yang batil, dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu sendiri mengetahuinya." (QS. Al-Baqarah II: 42)
Kesimpulannya, apabila kita menegakan yang haq, maka secara semulajadinya yang batil akan lenyap. Pengetahuan dalam haq dan batil juga dapat membentuk insan yang memiliki semangat juang yang kental serta lebih berani kerana kita semakin yakin dan tiada ragu-ragu tentang apa yang kita lakukan. Oleh itu, kita seharus mendalami sesuatu ilmu sebelum menyangkal atau menbantah tentang sesuatu perkara yang dianggap bertentang dengan pandangan kita. Jadi, untuk mengelakkan sesuatu salah faham kita kena menegakkkan apa yang haq dan menjauhi apa yang batil. Cuma setakat ini pandangan syawal mengenai pekara tersebut, minta maaf kalau maklumat yang dikongsi tak memuaskan.. ilmu belum cukup didada.

satu bintang.....

video


Lirik Satu Bintang – Hadad Alwi

Sholla ‘alaikallah Yaa Rasulullah sholla ‘ala
Rasulillah Muhammad musthofa
Ada satu bintang, sinarnya berseri
Cahaya atas cahaya, tempat yang utama

Amutu wa ahya ‘ala hubbikum
Wadzulliya ladaikum wa’izziy bikum

Sholla ‘alaikallah Yaa Rasulullah sholla ‘ala
Rasulillah Muhammad musthofa