Sunday, August 26, 2012

Coretan aku ketika penat bekerja

Bulan september semakin hampir, tinggal beberapa hari sahaja lagi. Seperti yang kita tahu, bulan 9 ini adalah bulan pelajar ipt di seluruh Malaysia pakat-pakat menyambung pelajaran mereka di IPT yang terkemuka masing-masing. Syawal pun turun tidak terlepas untuk menyambung pelajaran di salah sebuah IPTA dia tanah air tercinta!

Di kala ini, mereka yang nak sambung belajar mesti 'excited' untuk memasuki universiti yang mereka perolehi. Tambahan pula, ada pelajar yg ingin meneruskan pembelajaran mereka untuk semester yg ketiga dan kelima sampai dpt ijazah lah.

Namun, aku yang masih belum melakukan sebarang persediaan.. ^.^ Masih berkerja mencari sesuap nasi untuk zaujahku di masa depan.. HAHA! cewah2 pandai sudah anda berangan.(sebenarnya nk bagi kat parent, tapi Alhamdulilah abg2 di atas syawal telah banyak membantu) Remaja sekarang perlu merenung masa dan dan merancang kewangan ada bermula drpd sekarang.. Janganlah anda iri hati dgn rakan anda yang berBB, berlaptop MACbook dan sebagainya.. tidak anda sedar, bagi pelajar yang meminjam PTPTN, anda telah letakkan diri ada sebelah di syurga dan sebelah lagi di neraka? Nak tahu kepada, jawapannya ialah jika anda mampu membayarnya selamatlah anda, jika tidak.. apa anda nk jawab di akhirat kelak. Tetapi anda menggangap PTPTN ini menyusahkan dan pelajar yang mendapat biasiswa tu bertuah.. Anda tak perlu iri hati dan bimbang! setiap permasalahnya ada penyelesaiaannya..

Tugas anda sekarang hanya perlu fikir, fikir dan fikir!! gunakan anugerah tuhan kepada anda dengan sebaiknya.. Sebagai contoh, jika anda score ijazah kelas pertama, jadi anda tidak perlu bayar semula, mudah kan. Manakala bagi pelajar yang mendapat biasiswa, anda perlu maintain pelajaran anda, kalau gagal kena bayar semula kan? Woha, senangnya teori yang syawal buat ini.. HAHA!

Percayalah anda semua, setiap orang ada rezeki masing-masing. tidak kiralah dia doktor ka, engineer ka, ahli ekonomi kah, ahli kewangan kah.. Jika kita sentiasa berusaha dan percaya kepada qada dan qadar isyaALLAH kita akan menjadi orang yang berSYUKUR!!