Thursday, December 26, 2013

Tekanan ketika musim peperiksaan.



   Sebenarnya apa yang syawal buat ini adalah sekadar suka suki seka... Namun, apabuila difikirkan balik. rasa seronok, rasa puas rasa besh. Dalam kita mengembirakan orang. dalam diam diam diri kita seronok. mungkin begini juga rasa rasulullah dalam berniaga dan mengembala kambing time kecik-kecik dulu. Ketika zaman seusia baginda sedang seronok bermain masak-masak, bermain aci lingan, bermain buaian. eh? ada kah? perumpamaan ja. hahaha. seronok beb. adoi ayat keyel lak hang syawal.. Tapi just nk kongsi kepuasannya dengan hampa semua. Jika kita buat perkhidmatan sampai orang tersenyum lebar. terasa mcm dunia ini kita yang punya. walaupun tak mengharapkan keuntungan semata-mata. Membuatkan pelanggan jersey latest shop tersenyum gembira adalah satu kemestian.

memang penat, tatkala nk study, ada ja laptop yang bermasalah untuk ditengokkan. tapi semua ini adalah rezeki. Alhamdulillah, walaupun baru setahun jagung berkecimpung dalam dunia ini. sudah mampu belikan kereta untuk ayah syawal. sudah lama syawal target untuk tidak meringankan beban ibu bapa syawal selama ini. Sedih tengak ayah syawal yang gaji tak seberapa sebagai pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta di alor setar mengenetepikan segala kemahuannya semata-mata ingin memastikan kami semua anak beranak berjaya melanjutkan pelajaran ke sekolah dan berjaya melanjutkan ke menara gading. Beribu-ribu tahniah anakmu ucapkan kerana kasih sayang ayah telah berjaya mendorong 4 daripda 5 orang anak berjaya menjejak kaki ke menara gading.

Bukannya ini menyalahkan takdir kalau mengadu kekurangan yang ada. Tapi ini adalah perkongsiam untuk memotivasikan diri ini agar lebih kuat dan tabah untuk terus melangkah, telah kuat untuk membuatkan ibu bapa syawal terus tersenyum selama mana yang mungkin. Teringat lagi, dengan dengan motor honda ex5 sahaja ayah dalam kesejukkan menghantar kami semua ke sekolah, bangun seawal yg mungkin untuk menyediakan bekalan kami ke sekolah. berada di tengah panas untuk menjemput kami semua pulang daripada sekolah. letakkkan segala kemahuan ayah di tepi semata-mata untuk membayar yuran sekolah kami. memastikan kami tak kelaparan ketika di universiti..
dah2. xdapat syawal nak teruskan kerana jasa anda sangat tak terbalas.. sebenarnya nk sambung cerita.. nanti adik sebelah menangis tak pasai..

nasihat syawal. berusaha kamu membahagiakan kedua ibu bapa anda sebelum anda memberikan cinta kepada orang yang belum halal bagimu.


Daripada kelam dunia anda.. pasti disinari dengan cahaya keimanan...
Satu lagi laptop berjaya kami selesaikan.
Masalah laptop ini adalah...
1. Windows corrupt
2. File hardisk corrupt.
3. Diserang virus daripada dkg 6. (melalui risikan)
4. Virus daripada external kawan-kawan. ( melalui pengalaman)
5. sekali laptop kita pun kena virus..
6. virus tahap dewa nie..
Amek masa yang lama sebab mulanya tak dapat detect apa masalah sebenarnya. kemudian terpaksa korban file-file penting untuk buang virus tersebut.. Jadi, mohon semua hati-hati apabila amek cerita dekat kawan-kawan. maklum la stress stdy.. nanti Jersey Latest Shop pun stress. kikikiki

Sunday, November 10, 2013

Harap hijrah ini adalah yang terbaik

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya. Ada hikmah. Ada kebenaranya. Harap dgn hijrah kali ini adalah hijrah yang terbaik buat syawal. Berbekalkan prinsip dan kepercayaan yang selama ini hang pegang syawal harap tabah untuk mempertahan prinsip itu biarlah orang di sekeliling hang gembira namun hang gembira dengan cinta daripada Allah swt. Cinta kepada rasul dan cinta kepada kedua ibu bapa dan ahli keluarga.

Pastikan berjaya membalas jasa kedua ibu bapa dulu. Berjaya membalas segala titik lepas ayah kamu yang menitis dan mengalir semata-mata mncari sesuap nafkah untuk membiayai pengajian anda dan kehidupan anda. Alhamdulilah, atas didikan ayah ibu selama 20 tahun ini syawal dapat gunakan segala tunjuk ajar tunjuk mencari rezeki untuk keluarga.

Itu janji syawal agar kehidupan kedua itu syawal selesa. Mereka dapat beribadat, dapat bermain dgn cucu, dapat menjalani kehidupan dengan aman dan sentosa!!. Itu adalah azam syawal untuk tahun ini. Doakan syawal yee.. Deman datang melandaaa. Jmpa lagi

Sunday, November 3, 2013

Mungkin ini adalah yang terakhir..

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

  Mungkin ini adalah yang terakhir. Mungkin jika kamu tahu kenapa aq bersikap sebegini. Mesti kamu akan hargai apa yang telah kamu lalui.. Biasalah, manusia. Selalu buta. Walaupun mempunyai mata. Ia tetap akan tak nmpak. Maafkan syawal juga kerana itu memang salah syawal. Salah syawal kerana berangan terlalu tinggi. Sekuat mana kita genggam ia, kalau bukan milik kita. pasti kan terlepas jua. Sejauh mana kita menolak ia, andai itu milik kita. ia akan datang jua kepada kita.

Terima kasih

terima kasih
terima kasih 


atas segalanya.......


    Haaaa... hari ingin syawal rasa seronok sangat. Nak tahu kepada. apa yang syawal impinkan, cita-citakan. Terlaksana jua akhirnya. Untuk menjadi dewasa. Untuk berdikari. Untuk berdiri di atas kaki sendiri tanpa apa-apa bantuan. Sejujurnya, syawal bukannya lelaku yang suka bercintan-cintun ini. Bersweet2 sebelum bernikah. Itu prinsip syawal. Memang syawal berterus terang pernah sukakan seseorang, atau berkenan atau meminati sesorang. kalau syawal cakap tak pernah. sah2 la syawal ini gay atau lesbian. Tapi, ada sebab syawal bersikap sebegitu. Syawal ada satu prinsip bahawa saya tak kat bersweet-sweet yang sesorang yang belum menjadi yang halal bagi syawal. atau erti kata lain. menjadi isteri syawal yang sah. Harap anda semua mengerti. Syawal perlu meletakan cinta kepada ALLAH dan Rasul dan kedua ibu bapa syawal sebelum cinta kepada kaum hawa.

  Selama 20 tahun ini, syawal hidup menjaga hati ni khas untuk isteri syawal yang sah. Tapi, syawal bukannya nabi. Mampu untuk kawal semua ini. Mesti ada kalanya tersasarnya. Ada buat silap. Tapi, itu adalah ujian bagi syawal. Kalau syawal tak pernah mengalami kekecewaan. Bila lagi syawal akan alaminya? Hidup kita ini macam-macam boleh terjadi. Tak semestinya jodoh kita panjang. Ada kalanya jodoh kita pendek. Mungkin jodoh kita dengan Si a ini hanyalah 3 tahun sahaja. Cukup 3 tahun dia akan pergi mengadap ilahi. Kerana tuhan lebih sayangkan dia. Nampak kejadian itu? betapa man kuatnya kita sayangkan seseorang itu. Kalau takdirnya untuk pergi dulu. kita tak mampu untuk melawannya. Jadi kenapa kita perlu takut untuk kecewa. Mungkin ini adalah cara untuk tuhan mengajar syawal erti kekewaaan kerana sebelum ini syawal tak pernah kecewa. Hidup syawal yang dikelilingi dengan kegembiraan, berita gembira, gelak tawa, riang adik2, semangat abang2, kasih sayang daripada kedua ibu bapa dalam mencari rezeki yang halal. Syawal tak pernah merasai pemergiaan orang yang syawal sayangi. Walaupun tok masih hidup semasa syawal masih kecil. Tapi kenangan itu sikit sangat. Malahan ketika itu syawal masih belum mengenal apa itu kasih sayang.

   Sebab itu Tuhan hadirkan seseorang yang akan mengajar kita erti kekecewaan. Untuk mengajar kita erti ketabahan. Dan itulah syawal bersyukur sangat2. Selama ini syawal hanyalah mendengar luahaan daripada orang yang kecewa. Sekarang ini syawal alaminya sendiri. Tetapi syawal sangat bersyukur kerana ALLAH sayangkan syawal. Dia hantarkan seseorang untuk mengajar syawal erti tersebut agar syawal lebih tabah jika suatu hari nanti orang yang paling dekat dengan syawal akan pergi meninggalkan syawal atau syawal yang akan pergi buat selama-lamanya. Jadi hargailah ibu bapa anda dan pegorbanan meraka dalam membesarkan anda...

   Kini masanya sudah tiba.. Tiada cinta untuk kamu syawal selagi mana kamu sudah menunaikan tanggungjawab anda sebagai seorang anak yang membalas jasa kedua ibu bapa kamu. Ramai orang yang bertanya kepada syawal. Kalau dh suka kenapa tak beritahu sahaja? Perlukan syawal beritahu? sebabnya dia bukannya milik syawal. Dia milik ALLAH swt. Perlu syawal minta kepada tuannya dahulu. Kalau anda tak mampu untuk sang pencipta. Jangan bermimpi untuk mencintai orang yang diciptanya. 


   Terasa diri ini semakin dewasa.. Teringat ketika syawal kecik-kecik dulu. Masih rasa kesejukkan diri ini apabila ayah syawal seawal pagi-pagi telah bangun menyediakan nasi sarapan serta nasi buku serta wang saku sebanyak rm 1.00 untuk dibawak ke sekolah. Di ketika mana ibu menyikat rambut syawal sambil menipiskan bedak di muka walaupun dia tahu anaknya memang tak suka bedak. terima la weh.. budak2 lagi. Masih teringat lagi buat engine motor ex5 yang ayah hidupkan waktu pagi-pagi. Syawal, lagi dua orang abg berhimpit naik motor yang ditunggangi oleh ayah seawal 6.30 pagi. Ingat lagi ayah pakai jaket berwarna hitam kuat menahan kesejukkan pagi semata-mata ingin menghantar syawal dan abang ke sekolah. Masih jelas di ingatan ini di mana saat tangan ini bersalaman dan mencium tangan ayah yang bekedut-kekedut itu. Terasa tangan ayah sangat kasar kerana berkerja keras untuk membesarkan kami 5 adik beradik. Dan semua telah berjaya atas titik peluh ayah. Banyak pergorbanan ayah yang syawal ingin catatkan di sini. Tapi syawal tak mampu, tak mampu untuk mengenangkan ayar mata ini. Yang akan bila-bila masa sahaja akan tumpah.

Atas ketegasan ayah dan kelembutan ibu. Maka lahirlah 5 orang khalifah di muka bumi ini. Yang akan menegakkan agamaMu ya ALLAH. Masih ingat lagi, bunyi kuali yang ayah gorengkan nasi untuk bekalan kami ke sekolah. Kami semua berjaya melanjutkan pelajaran di sekolah yang hebat2.. semua duduk di asrama. Tapi, ayah masih dengan motor ex5. motor buruk itulah yang membawa kami untuk mengenal alif ba ta. Satu dua tiga. Dengan motor buruk itulah ayah menumpahkan kasih sayangnya. dengan motor buruk itulah ayah telah buat kami berjya.. terima kasih ayah..

Kemudian, hampir kesemua anak-anak ayah dapat melanjutkan pelajaran ke menara gading. Berbekalkan nasihat ayah, teguran ayah,panduan ayah.. Akan kami gunakan semua itu sebagai pedoman kami di sana. Alhamdulilah, walaupun ayah masih bersama motor buruk itu. Ayah telah berjaya mendidik seorang anak menjadi engineer di syarikat mas dan berkelulusan master daripada unversiti luar negara. Dengan motor ayah yang buruk itu, ayah mampu medidik seorang manager ladang di serawak. Dengan motor buruk itu, ayah berjaya mendidik seorang engineer kilang membuat besi di peneng.. yang motor buruk itu, ayah telah berjaya membawa syawal masuk ke universti... Pesanan ayah itu tak akan syawal lupa...

Dan hari ini merupakan hari yang bersejarah buat syawal apabila dapat bawak ayah pusing-pusing peneng melawat anak menakan dan pergi reunion kawan-kawan abah semasa berkhdmat di kem askar dulu. Syawal bawak ayah jalan-jalan dengan titik peluh syawal sendiri. Kereta yang dibeli dengan tulang 4 kerat hasil didikkan ayah agar syawal dapat berkerja keras mencari pendapatan untuk keluarga. Itulah matlamat syawal sekarang ini. Sebab itulah syawal tak ada masa untuk bersweet dalam percintaan yang tak kenal lama ini. Itu hanyalah lakonan semata-mata.. Percayalah..

Sekarang ayah perlu duduk goyang kaki dan merasai segala jasa yang telah ayah curahkan kepada syawal. Syawal akan berusaha untuk mengubah nasib keluarga kita daripada motor ex5 yang buruk itu kepada keluarga yang diredai oleh ALLAH swt. Doakan syawal dapat penuhi impian ayah dan ibu untuk menunaikan haji ke mekah suatu hari nanti... Barulah anda boleh fikirkan siapakah yang akan menganti cinta mereka syawal.. Ingatan kepada kamu syawal.

Syawal ada satu impian yang sangat besar, dan berharap impian itu tidak akan musnah. Doakan syawal dapat meneruskan impian itu.. Doa kalian amat-amat diperlukan. Membina empayar agar agama islam terus tertegak di muka bumi ini..

ALHAMDULILLAH
ALHAMDULILLAH
ALHAMDULILLAH

Ats segala ujian dan cabaran yang telah engkau hadirkan dalam hidup. 

Agar syawal lebih kuat untuk menghadapi sesuatu musibah yang bakal mengundang..





Kalau aku mampu ungkapkan,
kasih rindu dan sayang padaMu,
Tak perlu kau menjauh daripadaku,
Milik itu bukan hak aku,
Hanya doa dalam setiap sujudku,
Agar kau tercipta untukku'
Kerana tika suatu masa,
Aku sentiasa yakin.
Tuhan akan menjagaMu untuk.....
 
 


Monday, October 28, 2013

Sedih yang hadir...

Tuhan,
Andai masih ku gagal,

Untuk meneruskan kehidupanku
Teruslah membantuku
Sesungguhnya aku ingin selamat
Di dalam Rahmatmu.

Tuhan, kuatkanlah aku,
HambaMu yang hina ini,

Berikanlah kekuatan hatiku
Moga cintaku padaMu selalu

Moga di hujung nanti manisnya kurasai,
Hikmah tersembunyi dari sakit diuji,
Moga ia akan tetap menjadikanku sentiasa bersamaMu

Tuhan....

Saturday, October 26, 2013

Mengemis cebisan semangat

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ketemu lagi kita di arena luahan rasa, erti, jiwa, gusar, perasaan, pengalaman..

Di sini syawal cuma nak berkongsi apa yang syawal kutip sepanjang hidup sepanjang 20 tahun lebih ini. Kita kena tahu, apa yang kita lakukan di dunia ini tidak akan 100% akan memenuhkan permintaa n orang terhadap kita. Ada kalanya kita perlu berani untuk mengatakab tidak untuk sesuatu yang kita tidak suka. Perlu berani menyatakan yang kita tidak suka. Senang agar jenis dan berbeda agar semua orang tahu.

Itulah kelemahan syawal. Yang tak mampu untuk menyatakab tidak. Yang selalu menyatakan ya. Yang selalu menurut apa saja orang lain mahukan. Syawal adalah orang yg penuh dengan kelemahan. Tak ada kelebihan langsung. Cuma syawal satu sahaja, syawal suka membahagiakan orang di sekeliling syawal. Cuba untuk membahagiakn kawan-kawan walapun diri yang merana. Bagi syawal kawan adalah anugerah, satu pemberian yang perlu kita hargai. Maafkan syawal jika tak sempuna untuk membahagiakan kamu kawan. Mungkin itu adalah silap syawal sendiri yang yang memahami kamu.

Kawan ada yang datang yang pergi. Sahabat adalah orang yang selalu bersama kita di dalam suka dan duka. Mungkin syawal terlupa dengan sahabat yang selalu ingtkan syawal. Kamu sibuk mengejar bayangan yang tak pasti. Walaupun bayangan itu terus hilang meninggalkan kamu.

Hazazi. Maafkan syawal kerana terlupakan kehadiran kamu yang pernah hadir dalam hidup syawal. Walaupun hanya sekejap kita menjadi roomate. Namun kenangan kita bersama tidak syawal lupankan. Maafkan syawal kalau tak dapat nk melayan kamu sembang tengah malam sebabnya ceq tidoq awal. Terima kasih sebab selalu jaga syawal apabila kamu tak dapat tidoq. Selali juga syawal perasaan kamu tak tidoq sebab kamu memang tak dapat tidoq malam.

Khas untuk awak... Tq hazazi

Wednesday, October 23, 2013

Jangan mudah mengalah

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kepada kawan-kawan syawal di luar syawal sana. Satu sahaja yang ingin syawal ucapkan. Syawal sayang anda semua. Kawan yang sejak daripada kanak-kanak, tadika, sekolah rendah, tempat mengaji al quran, taman sepermainan, taman perumahan, kawan kat kampung, di alam maya, dan di mana-mana sahaja. Syawal sangat sayangkan hampa semua!!!!!

Hampa semualah yang membentuk syawal sekarang. Menjadi seorang yang duk tak pandai, sekarang pandai membaca dan menulis, tak tahi bergaul, pandai bergaul, seseorang yang tak tahu apa-apa dan sekarang macam-mcam belajar. Ketika kecik dulu. Indah sangat. Tak banyak perkara yang perku difikirkan. Bangun pagi, tengok sarapan dh disediakan, nak pakai baju tgk baju sudah digosokkan
nak pakai kasut sekolah tgk kasut dh dicucikan. Semua lengkap disediakan untuk kita tanpa bersusaah paayah bersengkang biji mata nak buat semua tu. Mudah kan ! Untung tahu jadi kanak-kanak nie. Mudah ja hidup. Hehehe. Tapi nal buat mcam na, hidup mesti f
Diteruskan. Umur semakin bertambah, kerja semakin bertimbun, masalah pun semakin.menggunung tinggi kan?

Kita sebagai manusia kena selalu reset minda dan fikran. Selalu berfikiran positif dan melakukan kebaikkab kepada semua orang. Sebab itulah syawal nak sayang korang semua agar apabila syawal sayang hampa semua. Harap2  ada lah orang yg sayangkan syawal.. Hihihihih.

Percayalah bahawa tuhan tidak akan menguji hambanya dengan sesuatu yang dia tak mampu untuk kita menanggungnya. Dia tahu kita kuat untum menghadapinya. Sebab itulah ditakdirkan untuk berhadapan dengan maslah tersebut agar dapat dijadikan iktibar kepada orang lain. Jadi anda patut bersyukur sebab anda adalah orang yang terpilih. Menjadi insan yang terpilih untul menyucikan dosa-dosa noda kita yang terdahulu. Betul tak? Kita sudah dicuci dengan dosa yang pernah kita lakukan sebelum kita pergi menghadapya? Takkah itu suweet namanya? Syawal selalu berpesan kepada diri syawal. Setiap apa musibah yang menimpa kita adalah satu anugerah bt kita. Agar kita lebih bersedia menghadapi sebarang kemungkinan pada masa hadapan.

Jadi, hadapilah dengan senyuman. Jangan kedekut senyuman itu. Kerana senyuman itu kan sedekah kalau kedekut sangat mcm syawal nie.. Bagi senyuman pun dh okay. Siap orang paanggi pemurah lagi tahu.

Kita kena tahu, hidup ini tak selalunya cerah. Ada hujan, ada ribut, ada petir, ada taufan, dan segala-galnya ada. Kena ingat macam mana keadaan kita pun ketika itu. Ada orang yang ambil berat pasal kita yang sayangkan kita yang hanya mampi berdoa di dalam dirinya agar kita selamat dalam apa dugaab yanh kita alami. Kita hanya doakan dalam setiap sujud kita agar dipermudahkah segala urusan. Bukankan itu tersangatlah awsomee!!!!

Syawal anda anda kuat!! Mampu untuk mwnghadapinya. Tapi syawal hanya mampu berdoa kepada Allah swt agar anda diberikan kekuatan super saiya yang ke tujuh untuk menghadapinya. Syawal hanya perlukan senyuman anda yang dahulu. Senyam yang tak pernah lekan daripada bibir itu. Satu senyuman yang mampu menggongcang dunia.

Dunia yang penuh kepalsuan, penuh dengan kejahatan, penuh dengan orang yang tamak, orang yang zalim, orang yang penuh dendam, orang yang penug dengan dendam kesumat.

Syawal hanyalah inginkan dunia yang lebih indah. Dunia yang an dan damai. Dipenuhi dengan bunyi kicauan burung yang berterbangan. Walaupun dunia itu mungkin dalam fantasi. Ingin syawal jadikan dunia itu sebagai realiti.

Khas untuk.

Telah lama aku pendamkan.
Harsat yang tersimpan rapi,
Tak mampu disusun dengan erti,
Tak mampun diluahkan dengan  kata-kata,
Kerana kecintaan kepada Allah, rasul melebihi langit dan bumi,
Disulami tanggjawab berbakti,
Membina empayar yang diimpi.

Busy gilaaaaaa.. Tapi best!!!!!

Monday, October 21, 2013

Korban yang bermakna...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hehehhehe. Kini kita bertemu lagi. Bertemu di alam maya. Bersyukur kepada Allah swt kerana memberikan kita oksigen agar dapat terus bernafas. Tak lupa kepada ahli keluarga kita yang kini jauh di perantaun mencari rezeki masing-masing. Walaupun hanya sekejap sahaja balik ketika cuti hari raya haji baru-baru ini. Namun ia cukup mengubati kerinduan kepada anda semua wahai abang-abangku. Terasa hidup ino sekejap sahaja melangkah apabila teringatkan kembali di saat mana ketika masih tak matang dan kanak-kanak. Kita semua sering bergaduh, bartikam lidah, wrestling, aku kata kat hang, hang kata kat aku, aku ejek hang, hang ejek aku, sama-sama tolong abah di bendang, sama2 mencari rezeki yang halal, sama-sama main badminton. Wahhh
banyak sangat kenangan yg tak matang itu. Namum sangat manis apabila dikenangkan kembali.

Tapi, sekarang. Anda semua sudah menjadi ayah kepada puteri yang comel-comel. Abang yang pertama ayah kepada hanan husna yang meginjak lebih 2 tahun, abang yanh kedua hampir setahun menjadi ayah kepada farah hanis. Dan abang yang ketiga bakal menjadi ayah tak lama sahaja lagi. Taniah setinggi taniah syawal ucapkan kepada kamu semua.

Walaupun keluarga syawal bukannya datang daripada keluarga yang berada. Ayah hanyalah seorang pesawah padi yanh sekangkang kera dan ibu hanyalah suri rumah. Ingat lagi kata-kata ayah. Ayah tidak harta untuk tinggalkan kepada anak-anak ayah nti. Sebabnya ayahnya bukannya pandai sekolah pun tak abis dulu kemudian masuk askar. Tapi, ayah hanya mampu berikan didikan agama dan didikan agar menjadi manusia yang berguna di dunia ini. Ingatlah syawal. Kamu anak lelaki, besar tanggunjwbnya nanti. Kena jaga ibu, isteri dan ank-anak. Dlam hidup ini jangan sesekali meminta dan mengemis selagi mana kiya punya tulang 4 kerat. Walaupun ayah tak berjaya di dunia dan tak pandai. Ayah cuma berharap anak-anak ayah menjadi orang yang berguna dan berjaya daripada ayah.

Benarlah bahawa Allah itu  maha pemurah lagi maha peyayang. Walaupun kita dibalas dengan apa kebaikkan yanh pernah kita lakukan di dunia ini. Namun, siapa tahu balasan atas kebaikan kita itu akan dapat kepada anak-anak kita atau saudara mara kita nnti. Siapa tahu kuasa tuhan
betul tak?

Walaupun ayahku tak berjaya mempunyai harta bertimbun di dunia. Namun, dia mempunyai yang yang lebih bernilai dan berterusan di akhirat kelak iaitu anak-anak soleh. Jadi, berlapang dada dan reda dengan apa yang kita hadapi.

Wednesday, October 16, 2013

Rindu ini menggamit rasa...

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...

   Bagaimana sambutan hari raya Aidiladha di tempat anda? meriah? seronok? muram? tak ada apa-apa feeling? gembira? bercampur baur perasaannya? Harap semuanya yang anda laluinya indah-indah belaka.. Di kala kita seronok, ada juga cerita yang menyedihkan datang bertamu.. Itulah kehidupan, tak selalu kita tersenyum, kadang kala kita perlu menangis, perlu merintih, perlu menginsafi segala perbuatan yang telah kita lakukan.


  Hidup syawal selama ini lebih sedekad ini, sangat-sangat indah. Hidup dikelilingi kawan-kawan lelaki yang sangat satu kepada. Manakan tidak. Daripada tingkatan satu sampai la tingkatan 5 di mana semua rakan sekelas syawal adalah lelaki. Tambahan pula tinggal di asrama. Memang selama hidup 5 tahun hidup syawal dikeliling oleh lelaki. Oh lelaki, yang sangat memudahkan perjalanan hidup ini. Hidup penuh warna, penuh warni, penuh kegembiraaan. penuh dengan nilai-nilai persahabatan yang tidak tandingan. Di mana syawal dahulu kawan dengan semua tak kira dia senior atau junior. Bahkah syawal lebih rapat dengan senior yang berusia lebih setahun dan ke atas. Sehinggakan ada seorang abang syawal yang bernama amar affandi. Walaupun dia tua setahun, itu tak menjadi halangan untuk kami berkawan baik. Daripada dia bercinta dengan awek dia semasa zaman sekolah sehinggalah masuk universiti dan berkahwin jua kedua-dua abang dan kakak syawal ketika itu. Banyangkan bercinta daripada zaman sekolah sehinggakan disebabkan satu kejadian hubungan mereka terputus, nama siapalah yang boleh melawan takdir ALLAH swt apa memang mereka telah ditakdirkan untuk berkahwin. Jadi, kejadian ini menjadi pengajaran kepada syawal. Apabila kita tahu apa yang kita lakukan itu salah, namun kita tetap lakukan. Tapi akhirnya di memohon ampun dan taubat untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama. InsyaALLAH. Dia akan permudahkan urusan kita kerana dia adalah penerima taubat. 

Itulah kehidupan, bak kata sahabat syawal. Jika kita tak melakukan kesilapan itu namanya tidak belajar. Sebabnya kita tak tahu di mana kesalahan kita yang sebenarnya. Manusia ini bermacam-macam ragam. Ada yang, ada yang terlebih baik, ada yang jahat, ada yang terlebih jahat. Sebabnya itulah sifat manusia. Semakin hari semakin kita sakit hati apabila memikirlah masalah manusia. 

  Setelah hampir 5 tahun hidup dan megerti erti hidup di sekolah lelaki semua. Dia terkejut dengan kehidupan yang baru. Apabila kehidupan barunya di universiti ini sangat berbeza semasa di zaman persekolahannya. Dia rindukan zaman persekolahnya di mana semasa dia tingkatan satu, ada abang-abang senior yang baik hati. Walaupun ketika itu dia diragging dan dibuli oleh senior-senior dan ketika itulah dia mengenal erti hidup, erti kehidupan, erti persahabatan apabila kesalahan yang orang lain buat kita tanggung bersama-sama. Itulah nilai lelaki. Akan melindungi kawan-kawan walaupun dirinya tak bersalah. Asalkan kita kena bersama-sama. Dia merindui zaman di mana melakukan perbuatan nakal terhadap kawan-kawan seperti mencalit kapur ketika sahabatnya tidur. Namun, walaupun mangsa itu tahu siapa yang melakukannnya, namun mereka tidak mengambil hati, bahkan mandi bersama-sama pukul 3 4 pagi untuk membersihkan calitan kapur itu. Rindunnya zaman itu.

  Dia merindui zaman dimana kapten pasukan ragbinya mengoncang katil dengan kuat agar turun training ragbi. rindu dimana, selepas balik sekolah pakat-pakat tidoq semasa waktu prep sebabnya tidoq lewat pada malam itu sambil duk sembang benda yang tak berguna. Dia merindu bau tanah di padang di mana setiap petang dia berlatih di situ pada waktu petang. Zaman di mana tiada masalah, hati tak perlu sakit, tak perlu pedih. Yang hanya kebahagiaan dan kegembiraan bersama-sama rakan-rakannya.


  Dia merindu saat dimana dia bangun bersama-sama rakan-rakan lain satu dorm pergi mandi beramai-ramai. Pakai baju sekolah bersama-sama. Sikat rambut bersama-sama, Pakai tali leher bersama-sama. Pakai kasut bersama-sama. tengak jadual kelas dan susun buku bersama-sama. Pergi bersarapan bersama-sama. Pergi sekolah bersama-sama. Masuk kelas lewat bersama-sama. Kena catit nama dengan pegawas bersama-sama.

Rindu saat itu. Andai dapat ku undurkan putaran dunia. Ingin aku menikmat kembali saat-saat itu. Saat bahagia bersama-sama rakan seperjuangan. Yang kini berada di haluan masing-masing. Sesungguhnya ku amat merindui kalian. Semoga kita bertemu di syurga sana.. Amin!!!!
Ketika zaman jahiliyah dulu.. hehe miss you all

Sunday, October 13, 2013

Kosong

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

  Entah kenapa sejak kebelakangan ini, hati selalu jadi sayu, selalu rasa kosong, rasa tak kuat. Mana syawal yang dahulu, yang periang, petah bercakap, menyenangkan orang di sekeliling, cuba megembirakan orang lain walaupun hati dalam keadaan bersedih, seorang yang cuba membuatkan kawan-kawannya tersenyum, orang yang suka menolong orang. Mana syawal yang dahulu. Kenapa syawal, kenapa syawal kamu jadi macam ini? bak kata bdk tu.. hehhe..

Baru syawal sedar bahawa kita tidak selalunya ketawa, tidak selalunya gembira, hidup kita tidak selalunya ini. Kadang kalau, kita akan diuji dengan kesedihan, masalah, bencana malapetaka dan sebagainya. Nak tahu kenapa? sbbnya untuk menjadikan diri kita lebih kuat untuk menghadapi ujian yang bakal kita alami kelak. Apabila di diuji dengan keseronokkan di dunia sehinggakan semakin hari semaki kita lalai dan lupa kepada Allah swt, dan ketika itulah kita diuji, diuji dengan sesuatu yang sukar untuk kita tanggung, sukar untuk kita terima, sukar untuk kita menyelesaikannya. Namun, barulah kita sedar bahawa kita ada Allah swt yang sentiasa berada di sisi kita. Hanya kitalah yang lupa padaNya..


Pada syawal, setiap yang berlaku kepada kita adalah takdir yang telah ditetapkan kepada kita. Namun, terpulang kepada kita untuk menilai dan menghadapi setiap takdir yang telah ditentukan kepada kita.. Seperti yang selalu syawal pegang kata kata ini. " Kita tidak akan merasai betapa sakitnya jatuh andai kita tidak pernah terluka. Namun luka itu akan meninggalkkan parut kepada kita sebagai pengajaran. Memang syawal tak suka untuk terjatuh dan tidak ini untuk merasai betapa sakitnya apabila terluka. Namun, Alllah itu Maha Adil dan Maha bijaksana. Dia tahu syawal tak mampu untuk menanggung semua itu, lalu ia hadirkan seseorang yang pernah terjatuh, sakit dan bangun semula agar syawal dapat mengambil iktibar daripada semua yang telah dia lalui.. Namun, Semakin kita hidup, semaki kuat kita diuji berdasarkan ilmu yang kita ada. Kini, pengalaman yang selama ini orang lalui mula menimpa diri syawal. Memang sakit, memang perit, barulah syawal faham perasaan orang lain yang mengalami sebarang musibah atau ujian. Sebelum ini syawal hanyalah mendengar cerita dan mampu memberi nasihat.. Apa gunannya kalau kita berilmu namun tidak amalkan.. Faham tak? heheheh.

Kemudian, barulah syawal sedar bahawa syawal sudah dewasa. Sudah besar untuk membuat keputusan. Sudah matang untuk merencana kehidupan. Sudah tidak masanya untuk syawal menerima semua ujian. Jika ketika ini adalah masa untuk syawal diuji. Syawal bermohon agar diberikan kekuatan agar syawal mampu untuk belajar sesuatu yang baru atau yang berguna daripada ujian yang telah diberikan. Usia pun semakin meningkat. Jadi, sudah tiba masanya untuk syawal fikirkan masa depan. Ada orang bertanya kepada syawal ketika zaman sekolah dulu, semasa syawal di kolej sultan abdul hamid. Ketika itu kawan-kawan pakat-pakat cari gf dekat sekolah asma la, sekolah rival kami dulu.. hehehe. Setiap hujung minggu pergi date dekat town la... Haha, sebab itu syawal lebih suka bersukan, sebabnya masa yang terluang itu dapat gunakan untuk syawal berlatih pada setiap hujung minggu. Lagi yang takleh blah kalau kena training pagi dan petang pada setiap hujung minggu. Memang tak nampuk rupa la syawal time tu.. Balik rumah pun mak dengan selambanya melawak cakap anak sapa balik nie. tak kenai... HAHAHHA, sadis kan? tapi itulah syawal. Didik oleh abg sebegitu. Sebabnya syawal bukannya berasal daripada keluarga yang berada atau senang mahupun sederhana. Syawal berasal daripada keluarga yang biasa-biasa sahaja kerana ayah syawal adalah petani dan emak suri rumah. Namun, didikan ilmu dunia dan agama ayah dan emak syawal sediakan secukupnya agar syawal dapat hidup di dunia ini tak perlu mengharapkan belas kasihan orang lain. Ini adalah salah satu sebabnya kepada ketika syawal sekolah dulu. Syawal melupakan hasrat untuk membuang masa ini. Namun, syawal adalah lelaki, yang nakal, yang jahat, dan suka buat benda-benda yang tak berfaedah.. Tapi itu adalah kisah silam Kisah yang penuh kegelapan.
Semasa di asrama dulu, ada kawan tanya kenapa tak pernah bercinta? terus terang syawal cakapkan, syawal bukan jenis sebegitu. Syawal ada prinsip yang tersendiri. Setakat nak berkawan itu boleh. Tapi kalau lebih daripada itu syawal minta maaf. Sebabnya syawal takut untuk kecewa. Takut untuk mengecewakan orang. Sebabnya syawal tak punya harta, tak punya ilmu, tak punya rumah, tak punya apa-apa. Itulah sebabnya..

jadi masa yang syawal terluang itu syawal gunakkan untuk mencari apa yang syawal tak ada. Syawal mula berkerja di macam-macam tempat semata-mata untuk mencari secebis pengalaman, berkerja di kilang, berkejar di kedai makan, berkerja di kedai komputer, berkerja di kedai perabut, berkerja di kedai dobi dan macam macam lagi.  Pengalaman demi pengalaman syawal kutip, pelbagai cerita dan masalah syawal hadapi, dan semua itu mematangkan syawal. Alhamdulilah semua itu dapat syawal cari sedikit demi sedikit sehinggakan syawal mampu untuk memiliki pendapatan sendiri, kenderaan sendiri dan bakal memiliki kediaman sendiri insyaALLAH doakan ye kawan-kawan. Walaupun sekarang yang mampun menyewa di DPP.

Barulah apabila syawal di tahap ini syawal sudah bersedia untuk melengkap separuh lagi agama islam. Doakan syawal ye kawan-kawan. Tapi sebelum untuk kita melangkah daripada separuhi itu. Ingatkan kepada lelaki terutamanya syawal ini, kita perlu menlengakap diri kita dengan ilmu agama dan ilmu dunia.. Doakan syawal berjaya dapatkan segulung ijazah untuk membanggakan kedua itu bapa syawal dahulu. Doa kalian sangat syawal perlukan. Hal ini kerana akal wanita senipis rambutnya. Tak salah kalau wanita itu melakukan kesalahan, memang Allah swt telah cipta kaum hawa ini tidak berfikir panjang kalau dia telah berulang-ulang kali melakukan kesalahan yang sama. Jadi kita sebagai khalifah yang telah dilantik oleh Allah swt perlulah menasihatinya mereka dengan berhikmah.. Boleh tak kaum adam? Sebenarnya ini adalah ingatan kepada diri ini yang lemah yang jahil sebenarnya. Agar syawal sentiasa ini bahawa jangan melakukan kesilapan yang sama dua kedua kalinya. Ingat syawal.

Pesanan ikhlas buat diri ini.. Terima kasih kepada semua yang pernah hadir dalam hidup syawal.

Harapan hanya tinggal kenangan
Sesuatu memori yang akan membahagiakan
andai segalanya kita serahkan kepadaNya
Masalah yang dihadapi mulai layu ditelan waktu
Yakinlah bahawa Dia ada disis setiap masa

Sejarah telah membuktikan bahawa cemburu membinasakan
Umpama cemburunya Sarah kepada Hajar
Tatkala suami adalah Nabi Ibrahim
Tak lepas daripada ujian
Bagaimana bijaksana menerima arah Allah swt
membawa hajar ke tanah yang gersang
Terbitlah titis-titis air zam-zam yang menakjubkan

Ada hikmahnya dalam setiap kejadian
bermula daripada sifat cemburu yang merosakkan
tercipta satu ciptaan yang teragung 
satu moleku yang tiada tandingan di dunia ini..
SubhanALLAH indahnya ciptaanMu

Friday, October 11, 2013

Selesai melaksanakan amanah yang diberikan..

Walaupun dalam keadaan sakit, namun. Inilah salah satu cara untuk syawal meredakan kesakitan yang teramat sangat.. Beban yang selalu ini dipendam harus diluahkan, dilupakan buat seketika. Terima kasih kepada semua yang meringankan beban di dada ini dalam melaksanakan program-program yang telah diamanahkan.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat kawan-kawan yang dikasihi. Alhamdulilah sudah genap sebulan kita menjalani kehidupan dalam UUM ini. Sekadar coreten sepanjang semester ini..

Tahniah kepada semua yang telah berjaya melaksanakan, akan, bakal dan sudah program pada semester ini dan semester lepas. Harap program kalian akan dipermudahkan untuk dilaksanakan. 

Program: Jamuan Hari Raya FABS~ ribuan terima kasih kepada semua MT dan Exco yang turun padang dan bersusah payah menghias dan menghadiri majlis tersebut. Program tersebut selamat bermula dan tamat dengan amanya. walaupun ada sedikit masalah tentang waktu dan peserta. itu bukan menjadi alasan untuk kita menlaksanakan program. Kita tak perlukan program yang 100% sempurna namun tidak tidak mendapat nilai terhadap apa yang kita laksanakan.

Program Interface 2013: Terima juga kepada MT dan Exco yang bersusah payah hadir pada waktu pagi dan berpakaian korporat walaupun waktu cuti dan dalam keadaan hujan. Al least korang datang untuk memberikan sokong kepada program untuk meraikan korang atas tanggunjwb korang menerima jawatan yg diamanah. Maaf kalau ada sebarang kecacatan terhadap majlis tersebut.. Tq juga kepada Semua yang sanggup turun sampai ke petang untuk join aktiviti expolare tersebut. wlaupun sedikit yang ada. bukanya itu alasan itu kita tidak bergembira. in that case, syawal realise. crowded is nothing, value what we get from what had we done more important.. Dh lama kita tak bersama-sama bermain aktiviti bersama-sama. Tahniah kepada group sywal seprti hidayah, zyda, mira yang bg kotmitmen. tahniah kepada kumpulan kak aina, ila yang berjaya dapat no dua. dan kumpulan farahin yang dapat no 1. kedudukan itu tak penting. yg penting kita seronok..!

Program FABS LEADERSHIP and progresive: Selamat dilaksanakan pada hari kemarin. AJK semua terdiri daripada peljar semester 1. Walaupun mereka baru sebulan menjejakkan kaki ke UUM. Semangat mereka untuk menjayakan program syawal sanagt respect. Walaupun mereka tiada pengalaman untuk menjayakan program, namun semangat merekan untuk melaksanakan tugas yang diamanahkan sangat syawal kagumi. Mereka tak tahu nak buat iklan, mereka tak tahu nak deal dengan penceramah, mereka tak tahu nak minta tandatanga, mereka tak tahu nak buat surat, mereka tak tahu nak tempah dewan, mereka tak tahu di mana tempat program. Namun, mereka banyak bertanya kalau tak tahu, bukan memberi alasan jika mereka tak tahu. itu yang penting. Alhamdulilah program dapat dilaksanakan denga lancarnya. sehinggakan perserta yang harga menawarkan diri untuk menjadi ajk itu program tersebut dan prgram yang bakal dianjurkan oleh FABS.

Beribu-ribu tahniah diucapkan kepada kak aina kerana bertungkus lumus buat paper work dan run jugak prgam yang tergantung dengan dr faizal.. Nasib kita sama apabila syawal juga kena marah dengan Timbalan dekan SEFB sebab buat kerja tak betul. Namun semua itu sbagai pengajaran. terima kasih atas tunjuk ajar. Selamat juga kepada Kak Mun yang juga mengorbankan masa untuk melaksanakan program yang telah diamanahkan. semoga apa yang berlaku akan menjadi pengajaran kepada kita semua.

Banyak nak diceritakan di sini. Namun, kawan-kawan semua boleh fikirkan sendiri. Kita tidak boleh berdiri dengan sebelah kaki sahaja. perlukan sebelah lagi untuk menyokong kita. Begitulah dalam organisasi. Kita kena saling bantu menbantu untuk kita terus kekal berdiri..

Sekian.. Terpaksa berhenti sbb sakit kepala yang teramat sangat. Buat paper, hantaq report, tempah tempat, untuk ketiga-tiga program tersebut.. 

Anda mampu mencipta seribu satu alasan, namun, malangnya anda tak mampu mencipta secebis kejayaan.. renungkanlah... need a rest. im sory

legaaa.. dapat rehat seharian... Need energy for midterm.. pray for me.. :)

Friday, October 4, 2013

Ingatan untuk diri ini

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa habaq semua, walaupun dalam kesibukkan sebagai seorang pelajar, anak, pekerja, kuli, bos, pencari ilmu, sahabat, pak cik, abang senior atau lepas tetap abg syawal. Hehehehe. Serius tak suka. Hahaha. Syawal masih sempat untuk menulis. Tujuan utama menulis sebenarnya untuk meredakan tekanan yg semakin hari semakin bertambah. Satu cara yang syawal dapat lakukan ialah dengan menulis. Dengan pelahan-pelahan tekanan itu akan mulai reda. Alhamdulilah.

Hari ini syawal nak bercakap pasal lelaki. Yup. Lelaki yang seperti syawal. Fitrah lelaki yanh sukakan kecantikkan, harta, takhta dan wanita. Alhamdulilah. Sepanjang syawal hidup di dunia ini. Allah swt telah mengajar syawal 1001 makna kehidupan. Pegajaran yg membuatkan syawal sedar. Tak selalu kita di atas, kadang-kadang kita akan jatuh ke bawah juga. Bersyukur kerana syawal nak berjaya bermula daripada bawah. Jadi kita yg bermula daripada bawah akan turut merasai apa yang orang di bawah kita apabila kita memegang kuasa di peringkat yang lebih atas.

Memang prinsip syawal untuk melakukan sesuatu kita mesti menjadi orang suruhan dulu atau lebih tepat menjadi kuli. Saya tak malu nak beritahu kawan-kawan bahawa ayah syawal cuma kerja buat sawah. Tanah cuma sekangkang kera. Tapi alhamdulilah anak-anak tak pernah kebuluran lagi. Tapi hidup taklah semewah orang lain. Apa yang penting dalam hidup ini bukanlah harta. Tapi bagi syawal adalah kasih sayang.

Yup, kasih sayang itu yang penting. Sebab itulah sepanjang syawal hidup syawal cuba berkongsi apa yang syawal dapat itu dengan orang lain. Syawal suka memberikan orang itu rasa seperti disayangi. Sebabnya tak semua orang dapat dengan apa yang kita dapat. Jadi berkongsilah apa yang kita ada dengan orang lain. So, sebarkan cinta allah swt dan rasulnya. :-)

Mood sekarang adalah untuk memberikan kasih sayang kepada si dia kerana selama sebulan ini tak dapat nk berikan perhatian kepada. Disebabkan tugas meeting sana sini, program sana sini wktu untuk kita bersama kurang. So, selepas program yg ketiga ini, kita boleh la date selalu yeee.. Hehehhe.

Banyak pulak ceq membebel nie.. Jmpa lagi kawan2.. Jum bt assgmnt

Wednesday, October 2, 2013

Come to join us... Like our company

https://www.facebook.com/pages/Jersey-Latest-Shop/119405601536027

Tuesday, September 24, 2013

Tentang rasa...

Assalamualaikum da salam sejahtera..

Minggu yang sangat-sangat memenatkan bagi syawal. Selepas selesai kursus induksi selama 2 minggu, kemudian orientasi selama seminggu, kemudian dilantik menjadi JKPS untuk dpp bank rakyat, kemudian menjalankan program jamuan hari raya bersama FABS, menguruskan hope iaitu hari pendaftaran kelab di UUM, kemudian dan yang terbaru menguruskan program interface 2013 untuk pelajar semester satu.. Hidup ini umpama musafir di negeri sendiri yang membawa hati dan perasaan yang kosong ini untuk disi penuh dengan erti dalam kehidupan ini. 


Biasa, dalam hidup ini ada suka, ada duka, ada ribut, ada taufan, ada cerah, ada nyaman dan sebagainya. Apapun yang berlaku dalam hidup kita ini. Untuk jalan singkat untuk menyelesaikannya ialah dengan tersenyum. Senyum adalah ubat yang paling mujarab untuk kita menghilangkan stress di terbuku di jiwa nuraini anda semua. Memang minggu yang sangat menyibukkan bagi syawal sehinggakan masuk kelas pun tak dapat nk fokus apa yang diajar. Memikirkan masalah-masalah yang dihadapi dalam program, tanggunjawab persatuan, amanah yang telah diberikan oleh DPP. Memang akan merunsingkan kepada otak ini. Namun, Allah itu maha adil. Dia tidak akan membebankan kita dengan sesuatu yang tidak dapat untuk kita tanggung. Jika kita perlu menghadapi sesuatu cabarab atau ujian itu, bersyukurkan kerana Allah masih ingatkan kepada kita dia menrindui tangisan kita memuji nama ilahi. Lihatlah betapa sayangnya Allah kepada kita, namu kita yang selalu melupakannya..

Coretan yang tercetus akibat terjaya daripada lamunan yang panjang.... dan tak berupaya untuk melelapkan mata kerana tak sabar menanti hari esok. :)

Sepanjang di library, 2 kejadian yang sangat mengujakan apabila penulis syawal mendapat perhatian daripada kawan-kawan. Semoga penulisan syawal yang masih banyak kekurang ini menjadi pedoman kepada diri syawal terutamnya dan kepada anda di luar sana. Semoga senantiasa di dalam hidayah dan rahmat Allah swt. Aminn..

Syawal sering bermain dengan rasa. Apakah maksud rasa? rasa adalah satu perasaan di mana jika anda memikirkan sesuatu kejadiaan disekelilian anda berlaku disebabkan sesuatu dan ada satu kuasa yang sebaliknya yang berkuasa mentadbirnya. Lihat dengan mata hati anda bagaiman alam yang indah ini ditadbir? Umpama sebuah kerajaan yang mentadbir sesebuah negara. Begitu jugalah dunia ini, mesti ada satu kerajaan yang mentadbirnya. Sama juga jiwa kita, yang akan menentukan siapa diri kita adalah bagaimana kita mentadbir jiwa kita? adakah kita membimbing diri kita kejalan yang diredai Allah? Tepuk dada tanya iman.

Cukup setakat ini syawal berbicara soal rasa. Jika anda rasa anda ada sifat tangungjawab. InsyaALLAH anda akan menpunyai rasa itu melakukan amanah yang diberikan.

Kepada diri syawal dan kawan-kawan yang stress dengan program dpp, kelas, assigmnt program sana sini.. Syawal doakan anda semua tabah menghadapinya.. Jangan berputus asa dan berpijak dengan kaki sendiri...  semoga berjaya.. jangan stress2 ye kawan-kawan

Monday, September 16, 2013

Kem induksi AJKS DPP Bank Rakyat

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Fuuh, hampir 3 minggu syawal tak ada masa untuk beristeri 4.. Eh silap tulis la.. Beristirehat.. Haha, saja bagi saspens sikit.. mesti semua terkejut kan? HAHA

Kat sini syawal nak rangkumkan semua aktiviti yang syawal lakukan sepanjang minggu tersebut. Alhamdulilah, semua aktiviti dan tugasan yang diberikan selamat dilakukan dengan sebaik yang mungkin..

Minggu pertama semua fasi AJKS(ahlijawatankuasa suaikenal) Dpp Bank Rakyat sesi 2013/2014 diarahkan untuk menghadiri kem induksi sebelum diamanakan untuk menjaga pelajar-pelajar baru UUM di dpp masing masing. Kena dengan tajuk lagu yang femes kat radio iaiti "aku yang dulu bukanlah yang sekarang" nyanyian tegar. Syawal dulu bukanlah insan yang gemar untuk pergi kem induksi, program motivasi, program kepimpinan, program kebajian dan lain-lain berprogram la.. Alamak, teringat pula zaman jahiliah dulu.. hehehe.. Zaman kegelapan di masa banyak masa terbuang dengan sia-sia. Namun, Allah swt itu  maha adil. Dia tak berikan kepada kita apa yang kita mahukan, namun dia berikan apa yang kita perlukan. Namun, kat university ini im totally diffrent.. Sampaikan kawan cakap hang suka buat benda pelik-pelik. Yes, that me.. suka buat benda pelik-pelik.. Benda yang tak pernah orang buat benda tu la ceq akan buat.. tak kira apa orang nak cakap.. Untuk meredakan hati dengan apa yang orang cakap, ceq akan cakap dalam hati.. Kita perlu bersangka baik.. kerana orang itu mungkin tak tahu.. Simple kan? jangan kusutkan kepala otak anda yang memang sudah kusut itu..

Kem induksi ini.. Woha... nampak sangat aku tak femes kat dpp aku.. sedih, mungkin aku lebih suka bergaul dengan blok aku sahaja kot.. Dan aku nie susah sikit nak kenal dengan orang yang aku tak selesa. setakat nk berkawan tu tak ada masalah.. aku okay ja.. Namun, yang sedih ada fasi yang sama sem dengan aku siap tanya aku dpp mana dan sem berapa? hahaha, sedih teruk kot.. aku sama sem dengan dan dpp dengan hampa okay.. kenapa tak kenal aku? Masalah ini berlaku tiap2 tahun kat aku sebabnya bila aku rambut panjang aku nmpak macam orang lain, kalau aku bukak spek aku tak jadi orang lain.. bak kata budak itu.. Hang nie mcam superman tahu dak? kalau pakai spek mcam clark kent yang soyon tu.. Tapi kalau bukak spek macam superman return.. HAHAHAHAHA. aku nak tergelak pecah perut pun ada. Serius dalam kem tu aku tak kenai sapa-sapa. Mcam orang asing ja dalam kem tu.. Tapi nasih baik dan presiden dpp bank rakyat ini baik.. dia boleh ja kawandengan semua orang.. ada juga orang teman nak sembang.. Namun. semua itu hanyalah berlaku sebelum kem bermula.. Nak tahu kenapaa? sebabnya aktiviti yang kami lakukan dalam kem tersebut yang dikawal selia oleh pihak kauseling UUM telah memecah benteng tali persaudaran antara kami semua.. Kami fasi-fasi bank rakyat saling berkenal-kenalan supaya dapat berkerja sama dibawak satu bumbung.. HEHE.. mcam syarikat la pulak..

Memang best aktiviti yang kami buat, yang syawal tak dapat nk lupa apabila kami diberikan sehelai kertas dan sebijik bola. kami diminta untuk mengolekkan bola tersebut dengan tanpa menyentuhnya dan bola tersebut wajib melalui di hadapan semua perserta.. bayangkan semua perserta ada dalam 4xx macam tu la termasuk dengan semua dpp.. Melalui aktiviti tersebut kami semua perlu berkerjasama tak mengira pangkat, status, bangsa, dpp, dan mcam-macam lagi..
banyak la aktivit yang kami lakukan kalau nak cerita sampai ke subuh la jawabnya.. Hehe. Ceq bagi point-point jela time yang boring apabila cerita pasal PKU, pasal keselamatan, pasal akademik, pasal pointer yang diterima masuk UUM dan bla2..

satu yang syawal nak kongsi adalah UUM adalah universiti kedua yang menjadi pilihan pelajar lulusan matrikulaso, stpm dan diploma untuk melanjutkan pelajaran di belakang UM... Nmpak? hebat kan adik-adik yang bakal masuk UUM. Syawal doakan hampa semua menjadi insan yang berguna kepada keluarga, masyrakat dan negara. Tujuan utama syawal masuk kem induksi ini adalah untuk mendidik korang semua agar menjadi pelajar yang serba boleh. Dekat Uni inilah tempat untuk kita mengasah bakat kita dan belajar sesuatu yang baru. Jangan jadi macam syawal dulu-dulu.. hehehe.. Sebab itulah sudah menjadi macam tangungjawab syawal untuk memastikan adik-adik tak jadi macam kiteeee.. hehehe

Sekarang kami sudah jadi macam satu keluarga..!!!

kami semua yang sudah menjaga adik-adik baru!!

KEMASUKAN PELAJAR DPP BANK RAKYAT SEPTEMBER 2013

ANTARABANGSA - 0

TEMPATAN - 423
LELAKI - 134
PEREMPUAN - 289
 sumber abg basri

Fasi bersama-sama felo dpp bank rakyat..

Thursday, August 29, 2013

Ibrah daripada orang OKU..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Anda tahu apa itu ibrah? maksudnya saya pun tak pasti. Tetapi mengikut pengetahuan saya yang jahil ini adakah satu pedoman, kejadian, atau nasihat yang kita perolehi daripada sesuatu benda yang berlaku. Bercakap berkenaan orang OKU pulak sah-sah hampa semua tahu kan kan ialah orang Orang Kurang Upaya. Syawal berharap kawan-kawan tidak tergolong dalam kumpulan ini. Jika ada, bersyukurlah kerana anda semua adalah orang yang terpilih dan tidak semua akab menjadi anugerah itu. Bahkan anda adalah orang yang paling mulia di sisi ALLAH swt.. Cekalkan hati dan kuatkan fikiran. 


Nak kongsi satu kejadian yang benar-benar membuatkan syawal terfikir panjang. Adakah kita yang sihat tubuh badan, akal minda, kaki, tangan mata dan seluruh anggota tangan yang lengkap ini bersyukur atas nikmat yang ALLLAH berikan kepada kita? adakah kita menggunakan nikmat ini dengan sebagainya? sebagai nikmat tangan? adakah kita menggunakan nikmat tangan ini ke jalan yang diredainya? adakah kita menggunakan tangan ini untuk menyakiti saudara-saudara kita? menyakiti diri kita? Baru-baru ini tergempar dengan kes seorang suami yang memukul isterinya di lif disebabkan salah faham ? nauzubillah. Semoga kita semua dijauhkan dengan perkara tersebut. Nampak permainannya di situ? apabila kita memiliki segala-galanya mungkin kita ada melupai apa yang paling berharga dalam hidup kita..

Kejadian di mana, dpp yang yang syawal duduk sementara semasa kursus induksi ini dipanggil Tradewinds. Hal ini disebabkan dpp tempat yang syawal menginap belum diberikan duduk kerana masuk dalam proses renovation. Jadi, ada pelajar yang awal datang dibenarkan menginap di Dpp ini. Diberitakan bahawa uum akan menerima 2 orang pelajar yang OKU iaitu seorang cacat penglihatan dan seorang lagi pekak? Nampak, orang yang kekurangan sesuatu pun boleh menjejakan kaki ke universti.. Apatah kita yang serba serbi cukup anggota badan ini? masing sombong untuk bersyukur?

Syawal terlihat ahli keluarga salah orang OKU ini datang awal untuk menghantar anak mereka masuki universiti. Syawal sangat kagum dengan keluarga ini kerana walaupun memperolehi anak yang kurang upaya, mereka mampu untuk mendidik anak mereka sehinggakan berjaya menjejakkan kaki ke universiti.. Jelas di sini, apa yang syawal ingin cuba sampaikan ialah setiap orang diberikan ujian masing-masing. Setiap ujian yang kita terima adalah berbeza dan mengikut kemampuan kita. Sekiranya kita meletakkan seluruh pengantungan kita kepada ALLAH swt semata-mata dan kita berusaha dengan apa cara sekalipun. InsyaALLAH kita berjaya dan janganlah apabila kita tidak berjaya kita sudah berputus asa kerana sudah pasti yang perancangan yang lebih baik lagi kita di kemudian hari.

Melihat kepada keluarga ini, setiap ahli keluarga ini yang suportive. Walaupun menghantar abng atau adik mereka, satu keluarga datang dengan jumlah yang agar besar dalam 7 orang mcm tu la semata-mata ingin menyokong ahli keluarga mereka bejihad menuntut ilmu. Itulah yang syawal dapat lihat daripada bilik syawal kerana bilik yang syawal menginap sementara ini bertentangan yang bilik mereka menginap.

Sementara itu, selesai urusan mereka di situ.. mereka pun balik dan meninggalkan pelajar itu. Ada satu kejadian di mana pelajar itu baru selesai membersihkan diri dan ingin masuk bilik.. terkial-kial hendak membuka pintu bilik mungkin tidak biasa hidup berdikari dan mungkin mengalami masalah penglihatan. waktu itu waktu magrib. Disebabkan bilik yang syawal duduk macam bilik pendatang indonnesia sahaja kerana 1 bilik duduk 6 orang kot, itu tak kira lagi orang yang mai duk melepak kat bilik dia.. memang penuh la. Syawal duk aras tiga dan malas nk turun di tingkat bawah bilik tu alamak terkantoi kemalasan anda itu dan budak oku itu duduk di aras number 3.. Hehe, bukannya apa, kat surau itu banyak orang berkulit hitam, jadi takut sikit nak pergi... haha, alasan sahaja hang nie syawal oii.. hang apa taw? ish2.. sudah2 jangan bergaduh disini. Nak sambung cerita nie, dan ketika itu waktu magrib. Pelajar itu sedang terkial2 nak buka kunci pintu pun ternampak la syawal kerana biliknya sama aras dengan surau itu.. Jadi, syawal masuklah nak menunaikan solat magrib, tiba-tiba syawal terdengaq bunyi selipar yang berdecit-decit.. hampa tahu tak bunyi yang macam kalau silipar kita ada ayaq(air) pastoh kita jalan laju2 dan seliper itu bergesel dengan kulit kaki kita.. syawal cukup takleh dengan bunyi selipar tu.. Rasa geli.. hihihi.. Rupa-rupanya dia nak bersolat berjemaah dengan syawal disebabkan dekat dpp itu pun tak ramai lagi pelajar dan cuba dia yang sampai awal disebabkan rumah jauh. 

Selesai itu, syawal bersembang sedikit dengan dia.. Alhamdulilah, banyak juga perkara ini yang selalu ini syawal tak tahu dia ajarkan. Nak tahu, anda alamilah sendiri ye.. hehe, apa yang saya boelh kongsi adalah nasihat dia kepada syawal. Nak jadi orang macam nie, kena banyak sabar, kalau boleh sabar, dan terus sabar. Ibarat kita nak berhadapan dengan orang yang degil la. Jangan terus marah dia kalau dia degil, berlemah lembut dengan dia, cukup dekati dia. dan didilklah dengan berhikmah. Itulah apa yang ibu bapa saya ajarkan kepada saya untuk hidup berdikari ini. Orang macam saya bukannya degil sangat, tapi kami tiada pilihan untuk mendapatkan perhatian. Jadi, hampa nampak apa ibrahnya di sini? pesanan ini ditujukan khas buat diri ini dak lelaki di luar sana.. Jadilah lelaki yang baik.. Tengak pengambilan pelajar lelaki kat UUM pun dh nk termuntah.. HAHA.. 700 orang daripda 3000 pelajar ? nampak bezanya tu? info daripada kursus tersebut.. tak tau la betul ke tak..

sekian terima kasih

Wednesday, August 28, 2013

Kursus Induksi AJKS sesi 2013/2014

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Dan salam satu Malaysia ucap daripada penceramah yang datang.. Bemulakah kisah hidup yang boring apabila mendengar ceramah. hihihi..

  Saya bukanya nak cerita apa yang penceramah itu cuba sampaikan, tetapi hendak habaq p kat hampa semua kisah di sebalik program yang syawal ikuti di UUM ini. HEhe. Semester yang seterusnya akan bermula dua minggu lagi. Namun, di sebabkan ada kursus untuk orientasi yang bakal berlangsung pada minggu depan, saya terpaksa mengagahkan diri untuk datang ke uum meninggalkan ibu bapa yang tercinta. Demi untuk mendidik anak bangsa agar menjadi insan yang mulia dan bermanfaat untuk masyarakat. Kaki ini ku gagahi jua untuk melangkah ke Hutan itu semula. Tak mahu melakukan kesilapan yang sama seperti aku dulu.. Dan aku akan pastikan kesilapan yang sama tidak akan berulang kepada generasi muda sekarang. Adoi buat mcam hang dh tua pulak?

  Aku bukannya JKSP dpp pun, ada jawatan pun tidak.. Cuma aku ada satu matlamat untuk mencari sesuatu yang tak pernah aku cari sebelum ini. Iaitu kekuatan dalaman aku, keyakinan aku, keterampilan aku dan sifat kepimpinan aku. Yela, aku kan nnti perlu memimpin sebuah keluarga? mak aku selalu pesan, nak jadi pemimpin kena banyak ilmu, kena berani, kena pandai dan mcam-mcam lagi kena. Namun, itulah kesilapan aku. Kesilap aku yang degil dan hanyut dengan zaman kegelapan dulu. Alhamdulilah, sinar cahaya itu masih aku kelihat, aku cuba bangun, cuba memcari di mana arah itu dan aku pasti akan megekori langkah itu sehingglah aku berjaya kelak.. Doakan syawal ya kawan-kawan. 

 Di sini, aku nampak cahaya itu. Peluang itu aku cuba rebut dan aku akan bukitkan bahawa aku mampu melakukannnya. Membina keyakinan untuk masa depan.. IsyaALLLAh

 Kem induksi minggu suai kenal pelajar baru UUM bagi sesi 2013/2014. Aku mejalani kursus ini selama 4 hari bermula 4 hari yang lepas la.. hehehe.. Pelbagai aktiviti, ceramah, info, input, dan kawan yang aku dapat sepanjang kursus ini berlangsung. 

  Cuma syawal nak kongsikan saat-saat yang terindah ja dengan hampa semua ini.. Boleh tak? tapi jangan jeles. Aktiviti golek bola. Kami AJKS dan stand for syawal pun tak tahu sebenarnya, tapi untuk pengetahuan hampa semua dia macam fasilitator yang akan menguruskan pendaftaran untuk pelajar baru la. hehe. Jadi, kami perlu menjalani kursus ini untuk memastikan kami bersedia untuk mengurus pelajar-pelajar baru nanti. Berbalik kepada aktiviti golek bola. Kami semua di berikan sebijik bola, dan dua batang ranting. Kami diarahkan untuk mengolek bola itu secepat super saiya yang mungkin untuk sampai kebarisan yang terakhir. Kami menggunakan keseluruhan kekuatan kami untuk menolak bola yang ringan macam angin itu.. hehe. Kemudian, pasing la ranting itu kat kawan sebelah, pastoh pasing la lagi.. Siapa paling cepat pasukan itulah yang akan menang.. Alhamdulilah pasukan syawal tak memang pun disebabkan bukan rezeki pun..

  Lagi satu, syawal sebenarnya tak kenal sangat orang-orang dalam AJKS ini. kebanyakkan senior sahaja.. Junior pun ada la juga, tapi kurang nk kenal.. HAHA. Mesti hampa hairankan.. Syawal sebenarnya susah nak baik dengan orang, tambah-tambah orang yang tak dikenali dan orang asing. Kalau saya ditempatkan di situ.. memang muka aku tak senyum dan tak tengok orang dan diam ja.. Sampaikan mmber aku kat group lain tegur.. awat muka ketat sangat senyum la sikit.. Sori la bro.. memang macam ni.. Tambah-tambah kalau ada perempuan.. Memanglah menjadi kelemahan utama aku. Dh la hidup dengan kehidupan kelaki sahaja semasa di sekolah dulu sampai tingkatan 6. Kemudian, adik beradik semua lelaki.. Memang aku anti perempuan lahhh.. kecuali mak aku sudah semestinya dan orang yang aku selesa berkawan dan orang yang aku sayang.... Memang aku sembang mcm tak ingat dunia la.. Hehhe, Sepanjang aku hidup 21 tahun kat muka bumi ini, boleh kiran dengan jari orang panggil aku abg. Paling tak suka.. HAHA, dulu waktu aku senior kat Kolej dulu ada juga junior2 pakai aku abg.. aku buat buat terima walaupun segan.. HAHA.. al least itu tandanya dia hormat. betul tak.

  Nak cerita pasal pemalu lak.. Ada satu fasilator ini. Dia ada beri arahan kepada ketua kumpulan untuk mengambil dua orang pelajar. Seorang yang pemalu, dan sorang lagi seorang yang cantik.. Dalam hati aku berdoa gila-gila supaya abang tu tak pilih aku, tup2.. doakan aku tak dimakbulkan mungkin tak ikhlas kottt.. HEHHE.. Memang sah-sah dia pilih aku. Manakala pelajar paling cantik pun dipilih juga.. pasal dia aku tak cerita la.. tak kuasa aku.. HAHA.. tak minat perempuan cantik. Sebab kecantikan tak kekal lama. Betul tak? ini la silap lelaki di luar sana. Nak tengok yang cantik ja.. Masa mula2 kawin cantik la, bila tak abis mekap, rambut berubat, berkedut apa semua.. Dh tak ada dh.. Betul tak kawan-kawan? pesanan ini ditujukan kepada diri ini sebenarnya. Jadi, kami dua-dua dipanggil kehadapan untuk menerima arahan yang seterusnya.. Memang aku malu gila wehhhh... 

  setiap pelajar yang terpilih itu keluar di depan. Masalah aku selama ini adalah malu untuk keluar ke depan. Keluar ke depan untuk menjadi pemimpin.. Jadi melalui kursus ini, isyaALLAH dapat melatih aku dan menbentuk aku menjadi seorang yang beversetailll nanti.. HAHA. Si pemalu dan si cantik diberikan tugas untuk mengambil makanan untuk ahli kumpulan.. Kemudian kami ditugaskan untuk melayan ahli-ahli kumpulan kami dengan memberikan makan kepada mereka.. Sesama si pemalu dan si cantik mengambil makanan, fasilator menyuruh ahli kumpulan agar berlakon seperti tak mahu nak ambil makan dan minta si pemalu dan si cantik pujuk untuk terima makanan.. Tudia2.. memang satu  tugas berat gila bagi aku... untuk mengetahui apa yang berlaku.. jengjengjeng.. biarlah rahsia.. Nak mesej kita yee..

  Alhamdlulilah selesai sudah urusan tersebut.. Kini, kami ke program untuk menguruskan emosi. Mudah sahaja aktiviti ini.. Kami semua diberika sebijik bola yang kami main golek2 tu.. Fasi menyuruh kami menutup mata dan bertenang.. Kosongkan fikiran, lapangkan minda, cuba hanyut dalam fikiran ada sendiri.. Pertama dia suruh kita gengam bola yang kita pengang itu ibarat mengengam orang yang sangat kita benci dan meluat, kita salurkan tekanan kita itu kedalam bola itu. Kemudian, kami memang bola itu seperti kita memang orang yang kita sangat.. peh.. ramai yang pegang sweet2 gitu.. haha.. Memang terbaik la aktiviti ini. Sedikit sebanyak boleh mengawal emosi yang kadang-kadang tak stabil juga..
eh, pernah kah stabil? HAHA


Setakat itulah yang syawal mampu kongsikan dengan hampa semua dan syawal anggap best... Tapi sebenarnya banyak yang besh lagi cuma syawal sahaja tak mahu cerita... Dengan harapan hampa join dan rasailah sendiri.. hihihi

Mendidik jiwa memerlukan kesabaran,

Mendidik hati memerlukan hati yang ikhlas,
Mendidik roh memerlukan akal yang tulus,

Sedang mendidik diri untuk mendidik ciptaan ilahi.

Bakal memasuki fasa yang kritikal. Separuh daripada langkah itu susah ku kecapi. Kini tinggal untuk melengkapkan diri. Sabarlah duhai hati, masa itu pasti menanti.. Ku tunggumu di pintu syurga kasihku!! :) agar kau selamat dunia akhirat. Ingatlah ujian itu mematangkan kita. Memang kita kena lalui itu agar menjadi kuat di masa depan. Aku hanya mampu titipkan doa untukmu sahaja kerana sememangnya aku begitu.. percayalah masu itu aku muncul. Aminn

Friday, August 23, 2013

Hargailah orang di sekeliling kita,,,,

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Apa khabaq kawan-kawan semua, semua berada dalam keadaan sihat sentiasa. Semoga berada di bawah rahmat ilahi. Berbuat baiklah kepada orang selagi mana anda mampu kerana mungkin selepas ini kita mungkin tak mampu melakukan perkara yang sama. Syawal masih teringat kata-kata seorang sahabat syawal. Dont find the prefect time, but make the time is prefect.. hihihi macam tu la kot.. Kadang-kadang bila terfikir balik betul juga kata-katanya.. Jangan kita terlalu mencari masa yang sesuai untuk melakukan sesuatu, maka jadikan masa yang ada adalah sesuatu yang terindah bagi kita. Mudah kan? tak mungkin kita akan memperolehi saat-saat indah itu semula kan? terima kasih ya ALLAH atas segala nikmatmu dan peluang-peluang yang telah engkau berikan kepadaku.. Segala yang telah terjadi dan tersurat dalam ini adalah yang terindah buatku.. Walaupun, diri kita sering diuji, namun ujian yang kita terima itu adalah sesuai dengan kita ada mesti ada sebabnya di berikan ujian seperti.. Bagi syawal itulah cara Allah swt hendak mengajar kita erti kehidupan.. Dont things your are weak because i will make you strong :) i will be there for u...

Kehidupan ini.. terlalu singkat. yang hidup akan pergi. Mungkin selepas ini giliran kita pula? jadi di kesempatan ini syawal ini memohon ampun kepada ALLAH dan kepada anda-anda semua seandai terguris, terluka, terkasaq dan menyusahkan sahabat-sahabat semua.. At least jika kita tiada di dunia ini. ada juga orang baca dan akan mendoakan kita di alam satu lagi betul tak?

Yang hidup pasti merasai mati.. Jadi, adakah kita sudah bersedia? belum bersedia? alhamdulilah la kalau begitu. Sekurang-kurangnya kita masih bertatih-tatih untuk menjadi yang lebih baik kan? syawal doakan sahabat-sahabat semua istiqamah dalam setiap perbuatan yang anda lakukan. Syawal sering doakan agar dia menjadi seorang muslimah yang baik agar dapat mendidik umat-umat Nabi Muhammad. Dapat melahirkan panglima-panglima yang memartabatkan syariat islam.. IsyaALLAH, apa yang diberikan olehNYa itu adalah yang terbaik.. Melihat perubahannya, terdetik di sudut hati ini... Hidayah itu milik ALLAH swt.. bukannya kita.. Selain itu, kita akan merasai akan kekuatan berdoa. Jika kita yakin.. Pasti benda itu akan berlaku.. Seronok sangat.. Batu yang keras kalau dititikkan air pun lama-lama akan menjadi lembut dan terbentuk lengkuk.Betul tak? 

Dia pandai menjaga diri... walaupun kekadangan sering tersasar, itu adalah perkara biasa. Tak ada manusia yang sempurna di dunia ini kecuali nabi yang bersifat maksum.. Jadi, manusia ini saling menlengkapi. Masing-masing akan menampal dan membaiki kelemahan antara kita semua.. Cantik kan aturan ALLLAH?

Namun, kadang-kadang kita lupa. Dalam hidup ini kita sering mahukan yang sempurna dalam hidup kita. Mahukan hidup kita sentiasa sempurna. Tapi kita kadang-kadang lupa bahawa diri kita ini tak sempurna.. Sampai orang yang sering menampal kelemahan kita pergi megadap ilahi.. Baru kita akan sedar betul tak?

Ada satu kita yang saya dengaq dari seorang ustaz.. Ada seorang isteri yang berkerja sebagai cikgu.. Sudah 14 tahun kahwin dan tidak dikurniakan anak. Isterinya rajin berkerja dan sehinggakan naik pangkat sama dengan gred pengetua yang bergaji dalam rm5000 lebih.. Namun, suaminya hanyalah lepasan spm dan berniaga ayam sahaja.. Memang jauh berbeza dengan isterinya yang berkerjaya dan mempunyai gaji besar. Isterinya sering mengeluh, apabila ada dinner atau function apa-apa untuk membawa suami hadir bersama. Dia cakap, suami dia hanyalah peniaga ayam. dah la pakai selekeh, muka pun macam ayam. Tapi satu yang syawal hormati. Walaupun suaminya tak bergaji besar, namun beliau tak lupa untuk memberikan nafkah kepada isterinya walaupun bergaji kecil. Selama 14 tahun mereka brkahwin. Mestinya suaminya tidak aku miss untuk membeli dua bungkus nasi untuk makan bersama-sama isterinya untuk makan bersama-sama... Bayangkan selama 14 tahun? suami walaupun peniaga ayam sahaja.. Masih menunaikan nafkah memberi isterinya makan walaupun isterinya bergaji besar.. Sehingga sampai satu tahap isterinya tak tahun dicemuh oleh rakan sekerja atas perihal suaminya yang selekeh itu.. Mulanya isterinya tidak menghendahkan suaminya dan bertanya kepada ustaz untuk meminta cerai.. Sampai satu malam, isterinya penat menjalani aktiviti sukan di sekolah pada petang itu adan ingin berehat pada malamnya.. Seperti biasa, suaminya yang pulang daripada berniaga ayam akan tetap pulang ke rumah membawa 2 bungkus nasi walaupun menyedari isterinya semakin tidak mengendehkannya.. Suaminya dengan lembut memanggil isterinya untuk makan bersama-sama. Lalu, isterinya dengan acuh-tak acuk menjawab abang makan la dulu,, penat nie nak rehat sebentar.. nanti kalau rajin saya pergi makan la.. Namun, beberapa minat kemudian.. Suara suaminnya tidak kedengaran. Mengundang kemuskilan daripada isterinya kerana suaminya ada tetap memanggilnya dengan lembut walaupun dia membuat perangai..
Isterinya bergegas melihat ke dapur dan alangkah terkejutnya mati dengan di sebelahnya masih terbungkus rapi nasi yang dibeli untuk isterinya.. Isterinya menangis dan meraung memohom maaf kepada suaminya.. Suaminya mati terkena serangan sakit jantung..

Lihat situasi di atas kan? itulah masalah kita yang tidak menghargai apa yang ada didepan kita? apabila kita kehilangan sesuatu itu.. Barulah kita sedar akan kelemahan diri kita.. Tapi, apa pun. semua ini adalah ujian kepada kita.. Jadi, hargailah orang disekeliling kita terutamanya ibu-bapa kita dan adik-beradik kita.. Balaslah jasa mereka selagi mereka bernyawa.. 

Wednesday, August 21, 2013

Allah ada jalan tersendiri untuk mengajar kita..

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Pergh, tajuk kali ini memang stailo lah.. Sejak bila hang nie pandai berkasih-kasih nie syawal? buang tabiat ka apa? memang syawal ini tak pandai berkasih, tak romantik, tak pandai nk bercinta, tak pandai bermacam mcam lah.. Sbb semua itu adalah untuk yang halal bg kita betul tak? tak salah kita simpan semua itu untuk bagi yang benar-benar yang berhak untuk mendapatkannnya.. Sebab Allah itu kan Maha Pemurah lagi Maha Peyayang.. Jadi, janganlah kita kedekut untuk berkasih sayang ini.. Prinsip saya, kalau kita buat baik kepada orang, insyaALLAH, esk, lusa, tulat, tuttt ceq pun tak tahun tahun depan ka, bertahun-tahun yang akan datang. Pasti kebaikan yang kita lakukan akan dibalas kembali.. Tak di dunia, namun di akhirat. Apa yang penting adalah kekuatan kita untuk bersabar. Bersabarlah dengan apa yang berlaku. Sentiasa senyum walaupun apa pun rintangan ujian, dugaan, musibah yang berlaku.. Pasti ada hikmahnya. Betul tak kawan-kawan? 

Ada satu kisah apabila meziarahi mak emak kawan syawal ini.. Memang berat ujian yang beliau dan sekeluarga hadapi.. Bermacam-macam kes, anak degil, cerai sana, main perempuan, tipu sana, sni.. Siap itu biarlah rahsia.. tapi yang pentingnya kita amek ibrah tentang apa yang berlaku.. Dan perkara-perkara yang mak kawan syawal yang syawal anggap sebagai emak kedua telah lalui sepanjang hidupnya telah memberikan syawal bermacam-macam pengajaran untuk syawal jadikan panduan di masa hadapan. Pertama, ingin syawal berpesan kepada diri yang jahil ini dan kepada lelaki-lelaki di luar sana. Jadilah lelaki yang baik yang dapat membimbing amanah Allah swt yang telah ditakdirkan kepada kita dengan sebaik-baiknya. Lengkapkan diri anda dengan ilmu yang penuh di dada untuk menjadi seorang Khalifah. Tetapkan strategi dan sentiasa sabar dengan cabaran yang akan mendatang.. Kerana lelaki, anda diciptakan melalui segumpal tanah yang berselerakkan di muka bumi ini.. Untuk apa? untuk menjadi Khalifah di muka bumi ini. Manakala, Hawa diciptakan daripad tulang rusuk nabi Adam bukan di kepala untuk dijunjung, dan bukan di kaki untuk di alas.. Tetapi dekat di hati untuk disayangi.. Begitu indahnya ciptaan Allah swt kepada kita.. Dan tugas wanita perlu taat kepada khalifannya.. Mudah kan? 

Tetapi kenapa kita ego? kita lalai, kita lupa akan tanggungjawab kita? Amaran keras kepada diri ini yang sering lalai.. juga. Namun, Setiap yang berlaku diseliling kita hendaklah dijadikan pedoman.. agar kita tidak melakukkan kesilapan yang sama. Nak sambung kes tadi. Lelaki, lelaki sering diuji dengan takta, harta dan wanita.. Ingatlah syawal. Tetapkan benteng iman kita wahai sahabat-sahabatku.. Benda ini mungkin terjadi kepada kita apabila kita meningkat dewasa nanti. Lelaki sering diuji setianya apabila dia mempunyai segala-galanya seperti harta, tempat tinggal, duit dan bermacam-macam lagi.. Apabila lelaki mempunyai segala kemewahan dunia, dia akan diuji. Di uji dengan ujian wanita. Mulalah di saat ini mereka akan curang dengan pasangan masing-masing. Disebabkan apa? sebab mereka ada segala-galanya. Mereka lupa akan tanggunjawab mereka yang sebenarnya. Hal ini terjadi kepada mak kawan syawal itu. Bersyukur kepada ALLLAH yang telah menunjukkan jalan yang benar. Jalan yang engkau redahi.. Mungkin ini adalah jalan bagaimana engkau hendak mengajar aku tentang liku-liku kehidupan, supaya aku lebih kuat, lebih tabah dan tidak mengulangi kesilapan hamba-hambanmy yang lalai atas nikmat yang telah engkau beritakan.. Bertahun sudah perkara ini berlaku sejak di bangku sekolah lagi.. Dan perkara ini tak pernah hendak selesai.. Semoga Allah berikan ketabahan untuk menghadapi ujian ini makcik.. Percayalah, Allah tidak akan uji kita dengan sesuatu ujian yang tidak mampu kita tempuhi.. Alhamdulilah setelah sekian lama, makcik megecapi kebahagia itu dengan anak-anak makcik juga.. Gembira syawal apabila menziarahi pada raya yang lepas, anak-ank macik yang selama ini diabaikan kini menjadi manusia yang mampu memberikan manfaat kepada ummah.. Jaga generasi pewaris yang akan datang..

Setelah lama syawal meneliti, merasai, menghadapi, dan berlawan dengan masalah lelaki yang megabaikan tanggujawabnya. Syawal dapat simpulkkan bahawa satu sahaja kesilapan kita. Wahai lelaki semua, take note ya.. Sebabnya ada mengabaikan asas agama. Anda memang akan dapat A semasa di sekolah, memang semasa di peringkat universiti atau di awal perkahwinan anda kuat beribadat, tak pernah tinggal solat, tak pernah melewatka solat, bayar zakat, bersedekah, tawaduk, baik daripada segala hal. Selalu pergi surau. Memang alim tapi.. itu dulu. Ketika anda tidak sibuk mengejar harta di dunia. Anda sibuk dengan bisnes anda? anda sibuk mencari duit. Anda fikir duit adalah mengala-galanya. Anda mendidik anak-anak anda dengan wang. Apa sahaja yang di mahukan anda memdidik dia dengan wang, sampaikan dia malas untuk berusaha.. Inikah cara anda mendidik anak-anak anda? Benda ini berlaku di depan mata syawal sendiri.. Kalau begini anda mendidik anak-anak. Pecayalah suatu hari nanti dia akan memijak kepala anda. Tapi, tiada yang mustahil di dunia ini, orang boleh berubah. Berubah kepada yang lebih baik, namun memerlukan masa. Jadi, kita perlulah bersabar. Walaupun kita kita tak mampu untuk berhenti melakukan dosa, akan kita bertekad dalam diri kita bahawa kita benci akan dosa-dosa yang telah kita lakukkan itu sudah cukup memadai. Berbalik kepada lelaki yang sibuk mengejar harta.. Selepas itu, anda akan mulai tinggalkan Allah. Betul tak? disebabkan kesibukkan dunia, dulu anda solat di awal waktu, kini semakin hari semakin lambat kekadang sampaikan tertinggal terus. Anda alpa, anda lupa dan anda hanyut dengan kemewahwan dunia. Anda sibuk dengan bisnes anda sehinggakan lupa memberikkan kasih sayang yang sepatutnya kepada isteri dan anak-anak anda. Bukankah nabi pernah bersabda. Menuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad? nak tahu apa sebabnya Nabi menyarankkan kita agar menuntut ilmu sehinggalah ajal menjemput kita?

Sebab, kita ini sering lupa. Kita sibuk mengejar kekayaan dunia, dan kita lupa kepada ALLAH yang memberikan nikmat kepada kita. Jadi, oleh sebab itu kita lalai akan tanggungjawab kita di dunia ini. Kita hanya menggangap bahawa harta boleh menyelamatkan kita di dunia ini, namun tidak di akhirat sana wahai kawan-kawan pemuda-pemuda yang bakali memimpin dunia kelak. Siapkan diri anda dengan ilmu agama dan berlapang dadalah menerima teguran daripada sesiapa sahaja asalkan benda itu betul dan bermanfaat. Rendahkah ego anda dan tinggikan martabat anda. Tiada anda tahu bahawa doa anak yang soleh itu akan menjadi penyelamat di di neraka kelak daripada kita sakit di azab atas dosa-dosa kita? Kita buta dengan kemewahan dunia dan kita lupa akan pelaburan jangka masa panjang? adakah kita inginkan harta-harta kita yang bertimbun-timbun itu mendoakan kita? pasti tidak kan.. Jadi, berubah wahai lelaki sekarang.. Tak sanggup melihat penderitaan yang berlaku kepada makcikku itu berulang lagi.. memang perit..
Di saat di ada segala-galanya. Di saat itulah kita aka diuji dengan perempuan, kita akan curang kepada orang yang tulus ikhlas melahirkan anak-anak kita, mejaga dengan penuh kasih sayang, yang telah meletakkan sepenuh jiwa raganya untuk untuk membesarkan pemimpin di masa dengan.. Mengorban masa tidurnya untuk menjaga mereka supaya tidak digigit nyamuk. Tidakkah kalian menghargai semua itu? adakah kali buta? sebenarnya kalian lalai dengan kemewahan dunia sehingga mengabaikan ilmu agama..
Nasihat syawal yang naif ini dan bercakap melalui apa yang syawal lalui selama bertahun-tahun ini dan agar menjadi peringatan kepada diri ini.. Tak bermakna syawal melarang anda untuk mengejar harta dunia, berniagalah, berbisneslah.. tapi satu satu pesan yang lupa kepada akhirat. Di samping kita mengajar dunia, kiat berehat sebentar untuk menambah dan menbaiki kebocoran kita di akhirat kelak.. Mudah caranya, di samping kita sibuk mencari nafkah, kita isi masa-masa kita yang terluang dengan mendekatkan diri kepada ALLAH swt..

Alhamdulilah, betulah Allah itu maha adil.. Asalkan kita banyak bersabar, dia akan berikan kepada kita apa yang kita perlukan adan bukannya apa yang kita mahukan.. Syawal doakkan makcik tabah membesarkan 4 orang putera dan seorang puteri.. Jagalah amanah ALLAH  itu agar mereka menjadi insan yang berguna.. Akhirnya lepas rindu untuk mencium kamu wahai adex yang comey lagi cubby.. dulu tak secubby ini.. sekarang semakin membesar ye.. ceq nak angkat macam dulu dh tak larat.. yang lain-lain pulak semakin lama semakin besaq daripada ceq... Adoii.. kena makan banyak sikit nie. Apapun lepas jua kerinduaan ini.. 

Melayani telatah kanak-kanak..


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Seronok melihat sahabat syawal menyantui kanak-kanak. Ketika ini sahabat syawal baru selesai mengajar mereka megaji Al-quran.. Sifat macam ini perlu ada dalam diri kita terutamanya lelaki. Kanak-kanak ini unik, mereka sangat aktif dan bermacam-macam benda mereka nak cuba lakukan. Kita sebagai orang yang lebih dewasa daripada mereka wajar menyantui mereka dengan lemah lembut dan menjadi mentor mereka. Kanak-kanak ini sukakkan perhatian, jika kita berikan sepenuh perhatian kepada mereka dan apa yang mereka ingin sampaikan, syawal percaya mereka akan suka kepada anda.. Wahai lelaki di luar sana. Marilah kita menjadi pemimpin kepada generasi baru. Didiklah mereka yang akhlak yang baik. Pesan sahabat syawal di hujung perbicaraan...

Apabila melihat gambar ini, terkenang semasa kelas megaji alquran dulu.. Tak larat nk layan sembang dengan kanak-kanak.. Orang tua-tua cakap kalau boleh sembang macam kenai dah lama.. Sampai kering ayaq liuq nie duk sembang dengan mereka.. Macam-macam cerita mereka ada.. Kalau nak lebih dasyat lagi boleh bukak kedai kopi sembang dengan kanak-kanak..

Apabila merenungkan usia semakin meningkat.. Alangkah indahnya masih kanak-kanak.. Boleh sembang merapu sepuas-puas.. HEHEHE..

Dunia Yang Rakus

Dunia, dunia, dunia. Dunia adalah permainan hidup. Ingatlah bahawa tiada yang hidup kekal di dunia ini. Dunia ini hanyalah tempat persinggahan kita buat sementara sahaja, tapi yang hidup kekal ialah di ahkirat sana. Dunia, kenapa anda terlalu kejam. Perlukah kita menyalahkan dunia? Sebenarnya dunia itu tidak kejam, cuma kita sahaja yang kejam. Melakukan kerosakkan di dunia ini. Kita tamak, kita menindas, kita tidak memperdulikan orang lain. Di manakah sifat kemanusiaan kita? adakah hati kita sudah kotoq.. Dicemari dengan kekotoran duniawi. 

Seringkali kita mendengar peperangan di sana sini. Kita tidak pernah mengalaminya, namun pedih hati ini, sayu hati ini apabila melihat manusia-manusia yang tidak berdosa ditindas. Diperlakukan tidak seperti manusia. Mendengar dentuman senjata-senjata buatan manusia merobosi jantung-jantung yang tidak berdosa. Sangguhkah kita melihat, saudara-saudara seagama kita ditindas, dibunuh, diperlakukan dengan cara yang sangat lazim. Dunia sudah memasuki fasa akhir di mana banyak manusia yang tidak mempunyai hati. Ke manakah hatimu kau lemparkan? ke mana sifat kemanusian kau sembunyikan? ke mana kasih sayang kau tanamkan? Sangguhkah kita melihat yang menderita itu adik-adik kandung kita sendiri? Mereka mempunyai wajah yang bersih, belum dipenuhi dengan kotoran dosa dunia.. Namun, kenapa mereka diseksa. kenapa meraka dibunuh. Tak sanggup hendak melihat kanak-kanak yang tidak berdosa mati di tembak, mati terhidup asap beracun. Tak sanggup! Mengapakah hal ini perlu berlaku.. Kembalikanlah sifat kemanusiaan kepada umat dunia sekarang.. Aku merayu kembalikan keamanan agar kita dapat hidup yang tenang dan tenteram.. Aku rindukan suasana yang dulu. suasana yang damai, tentang, tiada persengketaan. Udara yang bersih, bunyi-bunyi burung yang mendamaikan.. Tapi sekarang semua itu menghilang, kabur daripada pandangan.. Tiada lagi keindahan kehijauan seperti dulu.. 

Yang ada kini hanyalah peperangan, kekejaman, kezaliman, kerakusan untuk mendapatkan kuasa. Kuasa yang tidak akan kekal. Kerana kita akan pergi mengadap ilahi. Lama sudah aku bersabar dengan dunia ini. Bermula daripada isu palestine. Sedih hati ini apabila abangku menunjukkan penderitaan umat islam di bumi palestine. Mereka dinafikan hak mereka untuk menunjuk tanah dan hak mereka. Mereka bagaikan terkurung di rumah sendiri. Tidak merasai kebebasan seperti kita di sini. Itu yang menbuatkan aku sangat bersyukur. Tapi, apakan daya waktu itu aku masih kecil, belum megenal dunia ini sebenarnya. Dunia yang penuh tipu daya, helah dan zalim... Aku hanya mampu berdoa agar keamanan dikembalikan semula.

Namun, kesabaran aku teruji lagi apabila diri ini semakin meningkat dewasa. Dewasa dalam erti kata mampu hidup dengan menggunakan kekuatan tulang 4 kerat untuk terus hidup. Ternyata dunia sangat kejam. Untuk mendapatkan sesuatu, manusia sanggup berbunuhan, sanggup melakukan apa saja agar berjaya mendapatkan sesuatu. Tetapi, mulai aku sedar bahawa itu semua ujian. Ujian untuk mematangkan kita. Semakin kita bernafas ini, kita akan di uji dengan pelbagai perasaan. Kita akan merasa sakit, sedih, suka, cinta, sayu, tertekan, dan bermacam macam lagi. Tapi yang dapat syawal simpulkan memang Allah swt akan uji kita dengan semua ini. Memang perit untuk kita hadapi. Syawal sering berpesan pada diri sendiri. Banyakkan bersabar. Kerana sabar itu ciri orang beriman. Dan ingatlah bahawa segala ujian yg kita alami ini adalah latihan untuk kita menghadapi saat kematian. Saat itu, tiada siapa pun yang tahu kerana itu adalah rahsia ALLAH. Bersediakah kita? Ya Allah ampunilah dosa-dosaku yang bertimbun ini. Saat kematian yang tersangat peritnya untuk kita hadapinya. Jadi, jika kita sabar dengan ujian yang kita terima. InsyaALLAH kita akan tersenyum lebar dan mengingatiNya di saat kita menghembuskan nafas terakhir.. Ya Allah matikanlah aku dalam keadaan Husnu Khatimah.. Amin..

Mahukah kita berjalan sambil membuka dada semasa memasuki syurgaNya nanti? Berbuat baiklah kepada semua orang.. Pasti ada ganjaranya nanti... 

Apalah dosa-dosa mereka ini.. Kawan-kawan. Doakan mereka tabah menghadapi ujian yang berat ini..

Friday, August 16, 2013

Dunia Lelaki...


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Dunia lelaki!! apa yang besh tentang dunia lelaki? kaum yang berlainan jantina diharapkan jangan membaca entry ini kerana akan menyebabkan anda sakit jatung dan amek kunci kereta terus pecut keluaq rumah p jalan-jalan.
Syawal nak sambung balik erita pasal dunia lelaki ini. Dunia yang seronok bagi syawal, maklumlah sekolah dengan budak-budak lelaki semua, daripada tingkatan satu sampai la tingkatan 6 telah mengajar syawal satu erti persahabatan yang tiada penghujungnya. Dunia yang anda lihat kasaq, jelik, kahaq, pelik, ganas dan bermacam-macam lagi. Lagipun memang dunia lelaki macam ini, kadang-kadang melawak kasaq, tambah-tambah bila teringatkan semasa di tingkatan satu. Masa dulu-dlu time tak baliaq lagi, time cikgu tak ada dalam kelas, mula la senyap-senyap amek buku sejarah memang sebab nak tengok salahsilah keluarga. Disebabkan incik syawal ini minat sangat sejarah. Ingat lagi cikgu sejarah mengajaq time awal-awal kat kolej sultan abdul hamid dulu. Cikgu sejarah menyuruh kami menulis biodata salasilah keluarga setakat yang kita ingat la, kalau ingat nama tok, tok wan, moyang kan.. atas daripada moyang ka.. Tulis ja kat belakang buku nota itu.. Misi yang pertama sudah selesai. Jadi, sekarang adalah misi untuk buat hal di dalam kelas.. Jeng jeng, syawal dengan kawan syawal masa time rehat curi-curi amek buku nota kawan yang duk depan ceq nie. Buka la nak tengak nama bapak,tok, moyang dan segala mak nenek.. HEhe, maklumat yang diterima sudah dalam. Kini rahsia di dalam gengaman. HEHE(gelak jahat) Maklumat itu, digunakan untuk memperli member2 la.. sampaikan member naik hangin apa semua. biasa la budak-budak time tu, tak matang lagi. pakat duk lawan kutuk nama pak, moyang, tok apa semua. Ada moyang yang nama pelik sikit memang kerap kena perli dalam kelas la.. Selain itu kalau ada nama mcam pahlawan sikit memang naya la kalau time cikgu sejarah mengajaq, time cikgi sebut ja mesti satu kelas duk pakat gelak. Nasib baik la syawal nak menjadi mangsanya. Sbb ceq adalah pemangsanya HAHA. Mengimbau kenakal dulu memang tak leg nk terima. Gangster sangatkah aku nie. Tak la gangster mana pun.. Baik2 ja kot.. 

Memory zaman berzaman, masih kekal di jiwa ini. Sangat mencuit sanubari apabila hampir bertahun-tahun tak bersua dan bergelak ketawa. Bulan syawal adalah bulan untuk kita mengeratkan silaturahim sesama kita. Cuti semesti ini syawal gunakkan masa dengan sebaik mungkin untuk berjumpa dengan kawan-kawan lama. Kawan yang mengajar syawal erti nikmatnya dunia. Kawan jatuh bangun sama-sama. Bila terjumpa balik kawan-kawan yang kita duk lawan mengata dulu sama-sama tergelak apabila terkenangkan memory dulu. Lelaki, take is easy. Adoi, duk speaking mat saleh pulak hang nie. Cuma nak kongsi dengan hampa semua yang apabila bercakap dengan dunia lelaki. Semua seronok, memang kadang-kadang kami melawak kasaq, tumbuk sana, sepak sini, katok sana, katok sini. Tapi, begitulah kami berinteraksi antara satu sama lain. Yang paling penting penting dunia lelaki adalah dunia yang tiada dendam dan iri hati sebabnya kami selalunya berfikiran terbuka. Tak kisah dulu syawal duk buli orang ka, kena buli ka. Tapi itu semua dah berlalu jadi kenapa perlu difikirkan balik? selain itu, ketika itu zaman masih mentah lagi dan tak matang. Setakat salah silap sedikit tu biasa lah.. Tak amek hati pun..

Sampai kah masa reunion mini pun nak lawan pangkah dan mengata satu sama lain dan akhirnya kami semua akan gelak bersama-sama.. Sangat menyeronokkan. Bermacam-macam aktiviti yang kami lakukan bersama. Kami berfutsal, kami berbadminton, kami melepak, kami bergurau, kami bershopping, kami tengok wayang, kami beraya, kami duk mengata antara satu sama lain, kami makan sama-sama, minum sama-sama, sembang sama-sama dan kami bergambar bersama-masa dan bermacaam-macam lagi la.. Tetapi dalam apa aktiviti yang kami lakukan mesti tak lupa untuk solat berjemaah bersama-sama!

Jadi, lakukan apa yang anda ingin lakukan di dunia ini. Seperti mana kami lakukan, namun satu jaga lupa kepada tuhan yang satu.. InsyaALLAH kita akan berbahagia..

Di saat di hidup aman di muka Malaysia ini. Janganlah kita lupa akan nasib saudara-saudara kita yang berada dalam pergolakan seperti peperang yang berlaku di Mesir, Syria, Palestine, Iraq dan sewaktu dengan. Marilah kita panjatkan doa agar saudara-saudara kita kita sama tabah menghadapi ujian yang dialami. Yang batil akan tumpas dan yang haq akan menang suatu hari nanti.. Memang betul orang cakap, kita hanya mampu bercakap berdasarkan apa yang kita dengaq dan lihat. Namun kita tidak alaminya. Jadi, itu sebabnya kita ada Allah swt iaitu tempat untuk kita bergantung harap dan berdoa kepadanya.


Keriangan selepas berfutsal!!


Open table saya belanja semua.. ayaq sahaja, lain bayaq sendiri. hehe

Friends untill Jannah.. See yuolls there,, InyaALLAH.