Monday, January 31, 2011

Mengapakah Kita Tidak Ceria


Assalamualaikum
, bagaimana pastikan diri kita sentiasa ceria.? Tapi kita harus mengetahui punca yang membuatkan kita tidak ceria. Sebagai contoh, kalau kita pergi membaiki motosikal supaya motosikal tersebut dapat digunakkan, sudah pasti kita nak tahu sebab apa motorsikal itu rosak. Entri sebelum ini saya menbincangkan cara untuk ceria. Maka baca entri saya pada kali ini adalah sebab kita TIDAK ceria pula.. Baik, pada mula-mula sekali mari kita kaji mengapa manusia mudah rasa bosan, marah, sedih, hiba dan sebagainya. Persoalannya ialah pasal apa yang menyebabkan pekara itu terjadi.?( fikir la sendiri dan xtaw tnya la). Mengapa saya bertanya sebegini ialah untuk meyelesaikan sesuatu masalah kita haruslah mencari puncanya dulu kan kawan-kawan( mcm belajaq math plokk).. hehe




Punca-puncanya
1. Tak dapat hidayah. Contohya Allah s.w.t tidak memberikan kita hidayah. Kita harus fikir selama ini kita gembira, seronok, mencapai kejaya semuanya nikmat daripadaNya.
2. Sebab kita jahil. Contonya kita jahil dengan banyak perkara, seperti tidak tahu bagaimana nak menceriakan diri sendiri, tindak tanduk salah ke tak jadi bagaimana orang jahil nak ceria kan.?
3. Sebab kita bodoh sombong, haha yang ini adalah lawak la kerana dah la bodoh, tapi tak mau belajar atau bertanya kepada yang berilmu tentang bagaiman nak ceria. Dia ingat dia pandai sangat ka.? Haha
4. Hatinya kotor…. Haha, orang macam ni guna bermacam-macam cara seperti dengar lagu ka, mandi laut ka, terjun bangunan ka pun tak akan nak ceria. Apala.*yang pelik itu hiperbola ja.
5. Banyak ilmu tapi taka mal, ish2 bagaimana la nak dptkan kebahagian kalau perangai macam nie kan?
6. Tak istiqamah, ni la sifat manusia buat apa-apa pun ikut musim.. haha ‘hang pikiq buah ja ada musim ka?’
7. Tak satu hati. Contohnya keja bergaduh ja, jadi cuba elakkan untuk bergaduh kawan2.
8. Tak bersyukur jadi kita tak nampak kehebatan-kehebatan dalam diri kita jika asyik murung ja.
9. Perpektif yang silap. Contohnya kita mentaksir hidup kita ke arah yang negatif seperti tak percaya diri sendiri, lemah semangat dan malas.

Jadi kawan-kawan mengapa harus kita murung, sedih wahal kita mampu untuk menghindari daripada punca-punca tak ceria nie..
*moral, kita boleh menjadi ceria dan lebih bersemangat sekiranya tahu caranya… so, selok-eloknya cuba hindari perkara yg membuatkan kita tidak cerita dan cara dh tahu. Skrg sebab pun dh tahu.. jadi mgapa kita x harus ceria kan:0