Thursday, January 30, 2014

Adakah hidup anda seindah pelangi? Jom kita lakarkkannya!

Hidup penuh warna warni. Warni kehiudpan kita itu terletak bagimana kita yang mencorakkannya. Andai kita hanya menggunakan warna hatim dan putih, maka tidak berwarna warnilah hidup anda. Anda mempunyai pilihan, anda mampu membuat keputusan sendiri. Terdapat pelbagai warna dalam pelangi yang canti itu. Anda ambilah warna dalam pelangi itu dan corakkan dalam kehidupan anda. Corakkan sesuka hati hati, biarkan diri anda bebas untuk berkarya. Jadilah diri anda yang sebenar-benarnya. kerana kehidupan ini sangat singkat. Sesinggat antara azan dan iqamar di mana ketika kita dilahrikan, ayah kesayangan kita yang mengazankan ditelinga kecik kita pada ketika itu, azan itulah suaran yang pertama kita dengar setelah kita membukakan mata di muka bumi ini. Semasa kita menunngu waktu solat, anatra azan dan iqamat cuma sekejap sahaja kan? yedok? Haiii, syawal kenapa keluaq slanga geng pantai timur pulak? Rindu, rindu kawan-kawan daripada kelantan, pergi baksis haritu pun ramai daripda kelantan, teamate fasi dekat sabah pun daripada kelantan iaitu abg errry. Hehe. Set kito jangan pecoh ye!..

Dah2. kembalilah syawal kepada keadaan yang asal please!. hehe, Orait! Sahabat-sahabat yang budiman sekali, tulislah apa yang ada ingin tulis, lakarlah apa yang ingin anda lakarkan, lukislah apa yang ingin anda lakarkan. Tetapi, setiap perbuat yang ingin kita buat yang pertama tetapkan niat bahawa anda ini memberikan kebaikkan kepada diri anda orang lain dan sudah semestinya kepada Agama Islam. Dalam perjalanan yang syawal lalui selepas final exam semester lepas, pelbagai pengalaman, pengajaran, panduan yang syawal dapat sepanjang program yang syawal ikut. Bayangkan, UUM-->Peneng--> smk padang polo-->Hostel belakang gurney plaza--> sk Minden height--> balik UUM--> p alor setaq--> balik UUM--> p klia--> p Kota kinabalu-->> p sarawak--> masuk brunei--> p serawaj--? masuk sabah bali--> p kundasang--> kaki buki kinabalu--> p naik bot ke pulau gaya-->balik K. Kinabalu--Balik klia--> ronda selangor--> masuk kl, cheras, damansara damai, batu caves, sentul, uia. balik salak tinggi last ke kajang. dan pulang ke Alor setaqq.. Tudia bakhangg, teringat waktu pergi dekat rumah kawan dekat damansara, tak rasa mcm duk kl sbb semua dekat situ ramai orang kedah. hehehe..


Orang cakap jauh perjalanan luas pengalaman. memang banyak pengalaman yang syawal kutip, bermacam-macam ragam manusia yang dapat syawal lihat. Pelbagai keindahan alam semulajadi yang syawal hayati. Semuanya indah, seindah pelangi di awangan. Bersyukur sangat sebagai hamba yang kerdil ini dapat melihart kebesaranMu. Manusia, penuh dengan darjat, pangkat dan harta. Namu semua itu tidak boleh dibawah mati. Cuma satu perkongsian di mana Islam tidak membezakan darjat antara manusia. Ada satu kisah di mana, ayah si penganti lelaki in hanyalah persawah yang mengusahakan tanah padi yang sekangkang kera, itu pun hanyalah meyewa daripada teman sekampung. Berbekalkan keazaman yang tinggi dan berusaha untuk mencari rezeki yang halal, beliau berjaya menyekolahkan ke semua anak-anak sehingga masuk universti. Anak-anaknya pun berjaya mendapatkan segulung ijazah, kemudian anak lelakinya pun bertemu jodoh dengan seorang gadis yang berasal daripada kuala lumpur dan merupakan seorang anak orang berada dan berlatar belakangan golongan dato.

Walaubagaimanapun, itulah jodoh. Si jejaka hanyalah berasal drpd orang biasa biasa dan hidup membesar di kampung, manakala si gadis itu hidup dengan golongan yang berada. Walaupun berbeza latar belakang dan darjat, itu semua tidak boleh melawan takdir yang telah ditetapkan oleh swt. Andai kita meletakkan Islam dalam setiap perbuatan kita. Semua perkara menjadi mudah. Apabila ayah si gadis itu melihat jejaka itu baik daripada segi akhlak dan mampu memberikan nafkah. Terus menerima pinangan lelaki tersebut, itulah indahnya cinta andai mengikut syariat Islam. Untuk pengetahuan semua, si jejaka dan si gadis itu  tidak pernah bercinta sebelum bernikah. Mereka meletak keredaan Allah swt itu setinggi-tinginya. tinggi daripda langit di atas awangan. Sebelum mereka membuat keputusan untuk berkahwin, mereka meletakkan syarat untuk berkenalan dengan hanyalah melalui orang tengah, orang tengah seperti pensyarah mereka atau Naquib atau orang yang lebih dewasa daripada mereka. Untuk bertanya dengan lebih lanjut mengenai tujuan hidup di muka bumi ini. Antara banyak-banyak soalan yang dilontarkan, satu soalan yang menarik hati syawal adalah, apakah matlamat akhir dalam kehidupan in. Kedua-dua menjawab " meraih syurga Firdausi" dek kerana matlamat itulah mereka bersetuju untuk berjihad di jalan Allah. Walaupun mereka sedar pelbagai ranjau yang akan menanti di setiap langkah mereka untuk berjumpa di syurgaNya.

Bermula sesi taa'rut untuk saling lebih mengenali, setelah bersaling bertukar biodata. Maka, berputik rasa cinta dalam hati sang adam dan hawa. Bercinta mengikut syariat Islam bagaikan bercinta di syurga. Segala batas dan adab perlakuan di jaga agar tidak melampaui batas. Islam itu memudahkan, namun yang menyusahkan ia adalah diri kita sendiri dan adat dalam masyarakat kita. Berbekal dengan keyakinan yang tinggi, berlangsunglah pernikahan antara jejaka yang berasal daripada kampung itu dengan si gadis yang berasal daripada keluarga yang berada berwalikan ayah si gadis itu. 


Kisah di atas adalah teladan yang syawal pegang selama hidup di muka bumi ini. Indah kan percintaan dalam Islam? tak perlu kita bercinta sebelum bernikah, cukuplah kita letakkan Allah di dalam hati kita, walaupun kita kita kecewa melihat orang yang kita sayang dengan pillihanya. Percayalah bahawa, tuhan lebih sayangkan kita kerana dia tak nak kita terus melakukan dosa.Betul tak?

Allah knows the best.

Encik S

pengipur lara,
Pent State,
USA.
Keindahan alam yang mendamaikan. Tertengok gambar friend dekat fb nie lebih kurang mcm ni juga, cantik gambar itu, ada nilai abstrak yang tersendiri. Kita pun nak cuba skills, mengasah bakat terpendam, lama tak tengak sawah padi di mana tempat permainan semasa kecil dulu. Sangat-sangat mendamaikan.. ahyad nnti boleh belajaq snap lak. hehe