Sunday, June 5, 2011

Mesti tak sangka kan

Semasa tamadun India atau indus, terdapat kemajuan dalam bidang sains. Masyarakat pada zaman ini mahir dalam melebur besi mengunakkan relau. Sebagai contoh, dengan pembinaan Iron Pillar of Delhi atau Menara Besi(Tiang Besi) di Delhi dan tempat itu berdekatan dengan Qutb Minar yang dibuat pada 5M. Ia merupakan sebatang besi 7 meter tinggi dan begitu tulen hingga tidak berkarat dan berat menara ini dianggarkan 6 tan sehingga sekarang tidak terjejas.

Selain itu, keupayaan melebur logam ini juga turut dijadikan pembuatan duit-duit syiling berkembang pesat dalam pembuatan duit-duit syiling dan digunakan sekurang-kurangnya sejak abad 8 SM.

The Great Iron


Kurang jelas, tengok ini pula.



haha, perasan tak kunci kat gambar di bawah sekali berkarat. Ini adalah salah satu bukti bahawa teknologi zaman sekarang tak secanggih zaman dahulu dan tak perlulah syawal nak terangakan panjang lebar.
bak kata Nabil Maharajalawak "Mesti korang tak sangka jadi lagu ni kan"

Sekiranya nak dibandingkan zaman sekarang, tak mustahil untuk mengatakan bahawa teknologi zaman dahulu lebih canggih daripada zaman pada ada 21 ini kan. Tujuan syawal menunjukkan kemajuan sains semasa tamadun indus hanya kita untuk lebih berfikir tentang kehebatan atau kejayaan yang dikecapi oleh masyarakat terdahulu. Sebagai buktinya, salah contoh kecanggihan teknologi sekarang ialah:



No comments:

Post a Comment