Friday, May 27, 2011

Damaikah hati kita?

Setiap insan mempunyai hati, tetapi mereka tidak memahami dengannya(hatinya). Jadi bagaimana untuk mengenali hati kita, untuk mengenalinya itu terletak pada diri kita sendiri untuk mencari sesuatu yang sesuai dengan hati kita. Fikrkanlah.



Memiliki jiwa yang menerima seadanya tanpa angan-angan kosong tidak berpijak di alam nyata, tidak ada tekanan. Inilah nikmat bagi hati yang selalu bersyukur. Seorang yang pandai bersyukur sangat memahami sifat Allah SWT. Apa saja diberikan Allah kepadanya, ia terasa sungguh terhutang budi, berterima kasih, terpesona dengan pemberian dan keputusan Allah. Apabila berhadapan kesulitan, terus mengingati sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jika kita sedang susah perhatikanlah orang yang lebih susah daripada kita. Apabila diberi kemudahan, ia bersyukur dengan menggandakan amal ibadahnya, kemudian Allah akan mengujinya dengan kemudahan lebih besar lagi. Bila ia tetap istiqamah dengan terus bersyukur, maka Allah akan mengujinya lagi dengan kemudahan yang lebih besar lagi."

Jadi, dikesempatan ini syawal ini mengucap ribuan terima kasih dan rasa bersyukur kerana ada insan yang sudi berkongsi ilmu dan memberikan buku bertajuk seperti di bawah:



    
Menghargai usaha orang adalah lebih baik daripada menghargai usaha diri sendiri


Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.
(Surah Al-Anfal 8 : Ayat 2) 


 

Sumber: iluvislam