Tuesday, March 12, 2013

Jadilah pelajar yang kreatif!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini syawal nak kongsi kekreatifan syawal dengan semua. Untuk pengetahuan, semester 2 ini syawal cuma bergiat aktif dalam berpesatuan. Tujuan syawal berpersatuan adalah untuk membina semangat kepimpinan serta 'soft skill'. Dalam segi ekonomi, graduan univeriti boleh dianggap sebagai barang normal,malahan dalam 5 atau 10 tahun lagi. Tidak mustahil graduan-graduan universiti sekarang akan dianggao sebagai barang bawahan berbanding waktu dulu era 80 dan 70an graduan pada ketika itu dianggap sebagai barang mewah. Tak faham? hehe, mari syawal jelaskan.
Sekarang sudah banyak IPTA dan IPTS yang melahir ramai graduan dalam pasaran kerja. Jadi setiap graduan perlu bersaing untuk mendapatkan kerja. Oleh yang demikian, kita harus mempersiapkan diri dengan pelbagai kelebihan untuk menjadikan kita sebagai barang panas dalam pasaran kerja nanti. Bagi syawal, Berpersatuan adalah salah satu caranya itu kita memupuk kita untuk menjadi sebagai seorang pemimpim yang berjaya, bekeyakinan, berwibawa, dan berkarisma.

Malah, terasa ini seorang ini yang sangat sibuk apabila tiada masa untuk syawal bersenang lenang di dalam bilik. Bermula rutin sebagai pelajar seawal pukul 8 pagi, kemudian abis kelas selalunnya dalam pukul 3.30 petang dan menghabiskan waktu yang tersisa yang dengan urusan program yang perlu diselesaikan sehingga pukul 5.30 petang. Setibanya di bilik syawal perlu menukar pakaian sukan untuk berlatih sukan. Secara purata untuk menyiapkan diri dalam pukul 8.00 malam. wah, terasa diri ini merupakan insan yang sangat sibuk di muka bumi ini. Namun syawal bersyukur kerana rutin seharian syawal dipenuhi dengan aktiviti yang berfaedah.. Melalui aktiviti inilah syawal kenal dengan ramai orang...
Kat sini syawal nak kongsi apa yang telah syawal lakukan untuk program yang dianjurkan oleh persatuan yang syawal masuk iaitu FABs bermaksud Finance and Banking society. Untuk program yang pertama syawal diberikan tugas sebagai ajk Publisiti.. Hehe, tak pernah ada kemahiran buat poster, namun atas doa dan petunjuk daripada Allah swt. terhasillah satu karya seperti di bawah. Walaupun tak cantik, sekurang-kurangnya kita mencuba kan? tadaaa inilah hasilnya

Disebabkan hasil pembikinan poster yang pertama macam menarik sahaja. Untuk program yang seterusnya syawal diberikan lagi tugas sebagai ajk Publisti. Jadi, tugas yang perlu buat adalah poster.. then, inilah hasil yang kedua.. tadaaaa..


Itu sahaja syawal nak kongsi dengan semua. Semoga dalam rahmat Allah swt.

*tombiroulast