Saturday, August 2, 2014

Bumiputera takut risiko saham


====kisah reunion sekolah====

Saya suka untuk bertanyakan kepada rakan sekolah saya dahulu adakah mereka pernah buat investment? "Jawab beliau, pernah buat dekat internet yang kena klik2 pastuh dapat duit. Pastoh ada investment apa tah dekat intenet, cari2 orang pastoh kena tipu, lagi ada beli beli certificate emas dekat cimb. Kita beli harga emas tu dekat bank sampai lanie harga tak naik pun emas tu. Melihat situasi ini itulah rencah kehidupan, tak semua kita buat akan untung malah diri saya sendiri pun pernah kena tipu tetapi semua itu adalah pengalaman yang akan mematangkan kita. 

Saya lebih selesa untuk berkongsi ilmu dengan rakan-rakan saya sebab saya kenal latar belakang mereka, kehidupan mereka, dan gaya hidup mereka. Malah keratan akhbar telah membuktikan apa yang saya alami selama ini. Saya ingat saya ini adalah orang kita selalu sahaja berfikiran negatif. Terus terang saya cakap jika anda selalu berfikiran negatif anda tidak akan ke mana-mana. 

Ada saya kongsi dengan apa yang Dato Azizan Osman buat. Ramai di antara kita memandang negatif tentang usaha yang beliau lakukan. sebagai contoh kata-kata sahabat saya "Hang p belajaq dengan DAO itu? hang tak taw ka macam2 cerita buruk pasal dia? Ramai orang duk cakap dia duk makan duit orang la, perkena orang la, dan mcm2 lagi. Saya terdiam tak cakap apa. Betullah orang cakap ilmu yg akan membeza kita dalam menilai sesuatu. Bagi saya mudah sahaja, apa yang baik kita amek dan apa yang buruk kita jauhkan sebabnya kita DAO bukannya maksum tak pernah buat dosa ataupun kesilapan. Bagi saya suka tgk daripda sudut positif tentang usaha untuk membangunkan ekonomi pasal cerita buruk itu adalah urusan dia tengan tuhan. Kalau kita boleh buktikan apa yang beliau lakukan salah. Tunjukkan dan jangan pandai cakap sahaja. Itu adalah cara saya dalam berurusan.

Lagi satu orang kita jika dijanjikan keuntungan serta merta seperti "Skim cepat kaya", "Bisnes hari2 duit masuk" ramai sahaja dia antara kita yg terus gadai harta sana sini, buat loan sana sni untuk join bisnes jutawan segera. Biasakan diri cakap "tidak".

nak kongsi satu comment yang menarik perhatian saya " xda mentor yg betul ikhlas nak membantu bangsa sendiri,yg ada hanya janji2 manis bila ikot kelas,ajar semata2 nak ada je,byr dh la mahal pastu bila habis kelas xda yg betul2 mentor nak membantu,xda mentor yg betol2 nak tgk bangsa melayu sama2 jd hebat dlm dunia saham ni... yg ada lepas kelas,bila kita nak tanye atau terlupa dikatakn bodoh,dikatakn xambil perhatian mse sesi kelas,kalo kelas dh sampai berpuluh org nak ambil perhatian mcm mne... dan mentor2 ni sepatutnye kena la faham yg nak join ni bkn org yg mmg dh byk ilmu saham tp ada yg 0 ilmu saham ni jd kene la faham situasi peserta yg nak join dunia saham ni,yg ada cuma mentor yg nak buat duit dr kelas dan bkn mentor yg betul2 ikhlas nak membantu bangsa agar berjaya mcm bangsa len yg main saham.

Anda perlukan perancangan kewangan?

sila pm untuk dapatkan consulatation
encik s,
semoga bermanfaat.

*selalu saya cakap dekat rakan-rakan baik tanya cepat sebelum nanti kena bayaq. 

life full sarcasm.