Monday, December 1, 2014

Pengorbanan seorang Ayah yang kita tak tahu.



Mengapa simpanan itu penting?

Setujukan anda bahawa nilai RM 100 sekarang ini tidak sama dengan nilai RM 100 pada 20 tahun lepas?

Jadi, bagaimana hendak menguruskan kewangan dengan betul?

Bagaimana hendak menggunakkan sumber yang ada untuk menjaga ekonomi?


Saya tengok ramai orang berniaga... Tetapi saya tak pandai untuk menjual? Jadi macam na?

Syawal bagi contoh, adakah Bill Gates seorang penjual yang hebat?
Adakah Mark zukerbeq adalah peniaga yang berjaya?

Jadi bagaimana mereka jadi jutawan? sbb mereka berusaha itulah kunci kejaya.. Syawal bagi contoh jika semua berjaya mencipta prisian Microsoft. Adakah Bill Gates akan terkenal? Sebab apa? dia bertindak berlain daripada orang lain.




Sini syawal nak kongsi satu kisah di mana seorang bapa berusaha untuk mendaftarkan anaknnya ke menara gading.


Terkesan dengan dengan seorang pakcik ini yang bersungguh-sungguh nk keluarkan duit kwsp iaitu akaun kedua beliau untuk digunakkan untuk membayar yuran pengajian anak beliau. Seronok beramah mesra dengan pakcik tersebut yg menyatakan rasa mengembira beliau kerana anaknya berjaya memasuki universiti.
Tiba-tiba rasa sebak meruntun jiwa tatkala terkenangan pergorbanan ayah syawal yg cuma pesawah yg membanting tulang 4 kerat di bawah mentari terik. Sedih apabila merasai keringat abah bertungkus lumus siang malam berkerja untuk menbiayai yuran pengajian.. Maaf ceq bukan anak orang senang dan bukan anak dato. Bukan ingin meraih simpati cuma ingin berkongsi rasa nilai kasih sayang seorang ayah yg tak penah beliau unkapkan kecuali melalui perbuatan.
Sedih kalau melihat adik2 g baru masuk ini menghampakan harapan ibu bapa. Biasa la masuk universiti ini bebas, silap pililh dan kawan rosak masa depan... Orang yg tidak pernah merasai peritnya mencari nafkah tiada akan merasainya nikmatnya rezeki kurniaan tuhan.
Teringah kisah jumpa classmate sekolah dulu, hmpir 5 tahun tak jmpa, ada yg smakin tinggi, semakin besaq, semakin kurus dan macam2 lagi. Dia siap cakag hang nie tak ada gf ke? dulu kecik, berhingus, serabai. lania dh berubah noh smakin sado, ansem takan takde. hehehe. maaf untuk tegaskan parents adalah keutamaan skrg. jadi fokus kepada apa yg anda ingin capai. punca kegagalan sesorang lelaki ada takta, harta, dan wanita. jauhi perkara ini untuk yg selayaknya.. tak susah pun.
Seronok apabila melihat ayah dan mak berdating dengan hasil titik peluh kita yang berkerja part-time di samping belajar.. berdoa Agar berusaha lebih gigih untuk membalas jasa parent boleh merasai pelaburan yg mereka buat..
encik S,
doakan anak pakcik untuk berjaya dalam pelajaran.

encik S,

perlukan perancangan kewangan, 
boleh hubungi saya, 
wasaap syawal 012 5462297.

No comments:

Post a Comment