Tuesday, January 22, 2013

Aktiviti "Big Impact" Semester 1 buat reaseach.

kawasan syawal melewaq. hehe
  Mengapa di saat pelajar-pelajar lain sedang menikmati cuti semesti selama sebelum bersama-sama family dengan riangnya dan aku pula terpaksa berkerja serta menolong pensyarah syawal iaitu Prof Madya Mohammed Nasser Katib dalam menjalankan kajian tentang "Savings and investment Behavior of The Consumer of Financial Services and Their Expectation from Bank" tengok tajuk pun dah panjang kan? belum tengok soalan lagi. Menurut prof yang telah memcuba secara rawak soal selidik ini mengambil masa sekurang-kurangnya 45 minit untuk menyiapkan satu soal selidik. Haaa, hampa nampak kan? First time syawal buat sampai 1 jam kot. Sampai pelanggan tu tanya soalan tak habis lagi ka?

  Baik syawal kongsikan pengalaman ketika berada di dalam bank. Hari pertama syawal memilih Malayan Bank untuk dijadikan tempat untuk disoal selidikkan yang beralamat Peneng Road Branch 1 Arked Ria Satu KOMTAR, 10000 Pulau Pinang. Hari pertama memang semangat sangat, sebelum pukul 9 dh tercacak kat depan pintu Maybank tu. Setiap pagi kat bank itu ada macam taklimat sedikit tentang operasi bank pada hari tersebut. Dh hari pertama dengan tidak cukup persediaan dengan pen tak ada, pensil tak ada, pemadam pun tak ada. Kalot la p cari semua alat tulis tersebut. Setelah selesai, syawal p la kat kaunter bersertakan surat kebenaran daripada pihak universiti untuk menjalankan soal selidik. Abang kat kaunter itu suruh merujuk kepada Assistant Manager iaitu Encik Fadzil di bahagian dalam bank. Wah, syawal tunggu la dengan penuh keyakinan seperti hendak meminta kerja. hehe, tapi cuma nak tunjukkan surat kebenaran dan memberikan tentang kehadiran syawal "melewaq" di sekitar premis bank tersebut.

  Memang seronok apabila seharian kita berada di dalam bank tersebut, pelbagai ragam dan gelagat manusia yang dapat kita lihat dan dijadikan iktibar. Apa yang penting yang ingin syawal kongsikan adalah zaman berkerja merupakan satu masa atau waktu yang amat memenatkan berbanding zaman kita belajar atau berada di zaman universiti. Oleh itu, syawal nasihatkan kepada anda semua, hargailah zaman anda di universiti dan gunakan masa dan ruang yang ada untuk meningkatkan daya tahan diri dan potensi diri kita kerana alam pekerjaan sangatlah mencabar sehinggakan anda mungkin sukar untuk menguruskan diri.

Kamus kedah:
melewaq= berkeliaran

No comments:

Post a Comment