Thursday, January 24, 2013

Pengalaman hari kedua di bank. hehe

Hari kedua ketika membuat soal selilidik di Maybank. Kali ini syawal ingin pergi ke Main Branch di Lebuh Union, Pulau Pinang. Bank ini adalah bank utama di Pulau Pinang dan bank yang terbesar sekali di Pulau Pinang pada pendapat syawal kerana bank ini sahaja dh tiga tingkat serta banguna 'private bank' khas untuk Maybank sahaja.

Bank ini susah sikit syawal nak cari lokasinya sebab banyak sangat jalan kat sini dan betul-betul di kawasan kedai-kedai tepi jalan di George town. Setelah penat pusing di sekitar kawansan tersebut, syawal mengambil  keputusan untuk bertanya abang yang berada di tepi jalan. Alhamdulilah, abang tersebut memberitahu lokasi bank tersebut dengan tepat.

Setelah syawal tiba di bank tersebut, dengan kepenatan syawal terus masuk ke bank tersebut dan menglihat persekitaran bank tersebut adakah sesuai untuk membuat soal selidik. Syawal duduk sebentar di hadapan kaunter pertanyaan dan berfikir bagaimana nak soal selidik di kawasan yang orang semua nak cepat..

Tiba-tiba syawal ditegur oleh pakcik yang menjaga kaunter tersebut. adik nak buat apa ya.. duk termenung daripada tadi lagi pakcik tegur.. syawal menjawab 'sebenarnya saya terberfikir dan berehat sebentar setelah penat cari bank ini, dari datang atas arahan prof saya untuk membuat soal selidik di kawasan bank ini. Pakcik itu membalas 'okay, awat la adik duk termenung kat situ tadi, habaq la awai. okay masuk jumpa manager ya"

Seterusnya syawal pun pergi jumpa manager, namun manager tersebut ada pelanggan yang perlu di di layani. syawal menunggu sebentar dan tidak lama kemudian manager itu keluar dan syawal meminta kebenaran beliau untuk membuat soal selidik di sekitar bank tersebut.

Kesabaran amat tercabar apabila pelanggan-pelanggan ini semua seperti ferrari apabila berurusan dengan pihak bank, tak sebut sungguh syawal nak berkenalan dengan mereka. Setelah lama menunggu dan tiada pelanggan yang berlapangan untuk syawal temuduga, syawal dihampiri oleh staff maybank  di bahagian "customer service"

Adik buat apa kat sini? daripada tadi abang tengok adik duduk tercegat kat sini. Syawal menjawab 'saya ada buat sedikit soal selidik sedikit, jika abang tak keberatan boleh saya soal abang tak? abg itu menjawab ' boleh sahaja lagipun saya tak ada kerja ini.

setelah selesai soal selidik dengan abang itu. ada udang di sebalik batu rupanya.. hehe, sebenarnya dia nak jual insurans kat syawal. patut la baik sangat. dekat 2 jam lebih dia menceramah syawal tentang kebaikkan produk insuran yang dijual oleh abang itu. Bukan tidak mahu menghargai jasa abang itu kerana sudi menjawab soalan-soalan syawal, tapi produk itu sangat menakutkan apabila apa yang ditanggung oleh insurans itu daripada number 1 sampai 5 semua berkaitan dengan mati. jauh di sudut hati syawal bank juga tempat yang bagus untuk mengingati mati..

Apabila dia berusaha untuk jual produk insuransnya, terus hilang mood syawal untuk meneruskan soal selidik pada hari tersebut. hehe, jem kan. syawal telah mempersiakan satu hari yang amat berharga ditambah pula pelanggan bank pada haru tersebut sangat sedikit, pada pendapat syawal lokasi bank tersebut agak tertutup dan menyukarkan pelanggan untuk datang berurusan di bank itu.

kredit
Bagi menghilangkan tension, syawal balik naik feri.... yeaahhhh.. dapat menikmati permandangan laut yang membiru.. tamat sudah pengalaman pada hari kedua.. jumpa lagi/

No comments:

Post a Comment