Friday, October 4, 2013

Ingatan untuk diri ini

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa habaq semua, walaupun dalam kesibukkan sebagai seorang pelajar, anak, pekerja, kuli, bos, pencari ilmu, sahabat, pak cik, abang senior atau lepas tetap abg syawal. Hehehehe. Serius tak suka. Hahaha. Syawal masih sempat untuk menulis. Tujuan utama menulis sebenarnya untuk meredakan tekanan yg semakin hari semakin bertambah. Satu cara yang syawal dapat lakukan ialah dengan menulis. Dengan pelahan-pelahan tekanan itu akan mulai reda. Alhamdulilah.

Hari ini syawal nak bercakap pasal lelaki. Yup. Lelaki yang seperti syawal. Fitrah lelaki yanh sukakan kecantikkan, harta, takhta dan wanita. Alhamdulilah. Sepanjang syawal hidup di dunia ini. Allah swt telah mengajar syawal 1001 makna kehidupan. Pegajaran yg membuatkan syawal sedar. Tak selalu kita di atas, kadang-kadang kita akan jatuh ke bawah juga. Bersyukur kerana syawal nak berjaya bermula daripada bawah. Jadi kita yg bermula daripada bawah akan turut merasai apa yang orang di bawah kita apabila kita memegang kuasa di peringkat yang lebih atas.

Memang prinsip syawal untuk melakukan sesuatu kita mesti menjadi orang suruhan dulu atau lebih tepat menjadi kuli. Saya tak malu nak beritahu kawan-kawan bahawa ayah syawal cuma kerja buat sawah. Tanah cuma sekangkang kera. Tapi alhamdulilah anak-anak tak pernah kebuluran lagi. Tapi hidup taklah semewah orang lain. Apa yang penting dalam hidup ini bukanlah harta. Tapi bagi syawal adalah kasih sayang.

Yup, kasih sayang itu yang penting. Sebab itulah sepanjang syawal hidup syawal cuba berkongsi apa yang syawal dapat itu dengan orang lain. Syawal suka memberikan orang itu rasa seperti disayangi. Sebabnya tak semua orang dapat dengan apa yang kita dapat. Jadi berkongsilah apa yang kita ada dengan orang lain. So, sebarkan cinta allah swt dan rasulnya. :-)

Mood sekarang adalah untuk memberikan kasih sayang kepada si dia kerana selama sebulan ini tak dapat nk berikan perhatian kepada. Disebabkan tugas meeting sana sini, program sana sini wktu untuk kita bersama kurang. So, selepas program yg ketiga ini, kita boleh la date selalu yeee.. Hehehhe.

Banyak pulak ceq membebel nie.. Jmpa lagi kawan2.. Jum bt assgmnt

No comments:

Post a Comment