Wednesday, October 23, 2013

Jangan mudah mengalah

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kepada kawan-kawan syawal di luar syawal sana. Satu sahaja yang ingin syawal ucapkan. Syawal sayang anda semua. Kawan yang sejak daripada kanak-kanak, tadika, sekolah rendah, tempat mengaji al quran, taman sepermainan, taman perumahan, kawan kat kampung, di alam maya, dan di mana-mana sahaja. Syawal sangat sayangkan hampa semua!!!!!

Hampa semualah yang membentuk syawal sekarang. Menjadi seorang yang duk tak pandai, sekarang pandai membaca dan menulis, tak tahi bergaul, pandai bergaul, seseorang yang tak tahu apa-apa dan sekarang macam-mcam belajar. Ketika kecik dulu. Indah sangat. Tak banyak perkara yang perku difikirkan. Bangun pagi, tengok sarapan dh disediakan, nak pakai baju tgk baju sudah digosokkan
nak pakai kasut sekolah tgk kasut dh dicucikan. Semua lengkap disediakan untuk kita tanpa bersusaah paayah bersengkang biji mata nak buat semua tu. Mudah kan ! Untung tahu jadi kanak-kanak nie. Mudah ja hidup. Hehehe. Tapi nal buat mcam na, hidup mesti f
Diteruskan. Umur semakin bertambah, kerja semakin bertimbun, masalah pun semakin.menggunung tinggi kan?

Kita sebagai manusia kena selalu reset minda dan fikran. Selalu berfikiran positif dan melakukan kebaikkab kepada semua orang. Sebab itulah syawal nak sayang korang semua agar apabila syawal sayang hampa semua. Harap2  ada lah orang yg sayangkan syawal.. Hihihihih.

Percayalah bahawa tuhan tidak akan menguji hambanya dengan sesuatu yang dia tak mampu untuk kita menanggungnya. Dia tahu kita kuat untum menghadapinya. Sebab itulah ditakdirkan untuk berhadapan dengan maslah tersebut agar dapat dijadikan iktibar kepada orang lain. Jadi anda patut bersyukur sebab anda adalah orang yang terpilih. Menjadi insan yang terpilih untul menyucikan dosa-dosa noda kita yang terdahulu. Betul tak? Kita sudah dicuci dengan dosa yang pernah kita lakukan sebelum kita pergi menghadapya? Takkah itu suweet namanya? Syawal selalu berpesan kepada diri syawal. Setiap apa musibah yang menimpa kita adalah satu anugerah bt kita. Agar kita lebih bersedia menghadapi sebarang kemungkinan pada masa hadapan.

Jadi, hadapilah dengan senyuman. Jangan kedekut senyuman itu. Kerana senyuman itu kan sedekah kalau kedekut sangat mcm syawal nie.. Bagi senyuman pun dh okay. Siap orang paanggi pemurah lagi tahu.

Kita kena tahu, hidup ini tak selalunya cerah. Ada hujan, ada ribut, ada petir, ada taufan, dan segala-galnya ada. Kena ingat macam mana keadaan kita pun ketika itu. Ada orang yang ambil berat pasal kita yang sayangkan kita yang hanya mampi berdoa di dalam dirinya agar kita selamat dalam apa dugaab yanh kita alami. Kita hanya doakan dalam setiap sujud kita agar dipermudahkah segala urusan. Bukankan itu tersangatlah awsomee!!!!

Syawal anda anda kuat!! Mampu untuk mwnghadapinya. Tapi syawal hanya mampu berdoa kepada Allah swt agar anda diberikan kekuatan super saiya yang ke tujuh untuk menghadapinya. Syawal hanya perlukan senyuman anda yang dahulu. Senyam yang tak pernah lekan daripada bibir itu. Satu senyuman yang mampu menggongcang dunia.

Dunia yang penuh kepalsuan, penuh dengan kejahatan, penuh dengan orang yang tamak, orang yang zalim, orang yang penuh dendam, orang yang penug dengan dendam kesumat.

Syawal hanyalah inginkan dunia yang lebih indah. Dunia yang an dan damai. Dipenuhi dengan bunyi kicauan burung yang berterbangan. Walaupun dunia itu mungkin dalam fantasi. Ingin syawal jadikan dunia itu sebagai realiti.

Khas untuk.

Telah lama aku pendamkan.
Harsat yang tersimpan rapi,
Tak mampu disusun dengan erti,
Tak mampun diluahkan dengan  kata-kata,
Kerana kecintaan kepada Allah, rasul melebihi langit dan bumi,
Disulami tanggjawab berbakti,
Membina empayar yang diimpi.

Busy gilaaaaaa.. Tapi best!!!!!