Saturday, July 26, 2014

Sultan Muhammad al-Fatih

Pemimpin yang warak...
Sultan Muhammad al-Fatih dilahirkan pada 30 Mac 1432 di Edirne dan meninggal dunia pada 3 Mei 1481 di Hünkârcayırı. Baginda ada sultan yang memerintah Empayar Uthmaniyyah. Beliau merupakan pemimpin yang terkenal dalam sejarah Islam disebabkan seorang sultan yang hebat, warak dan tawaduk serta mementingkan kekuatan dalaman dan luaran dalam tenteraNya. Apa yang menarik adalah baginda berjaya menakluk Kota Constantinople hanya pada umur 21 yang telah menghancur Empayar Byzantine iaitu orang2 Rom.
Sabda Rasulullah S.A.W: 
"Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera".
Sumbangan beliau kepada umat Islam adalah menukar nama Constantinople kepada Islambol(islam Keseluruhaannya) yang kini telah ditukar kepada Istanbul oleh Mustafa Kamal Ataturk. Selain itu, Baginda dan para tenteranya juga tidak pernah meninggalkan solat wajib sejak baligh dan sebahagian drpd mereka tidak pernah meninggalkan solat rawatib sejak baligh.

Encik s,

Orang yang tidak belajar daripada sejarah akan mengulanginya kesilapan yang sama.
salam makcik laila dan pakcik qada.

No comments:

Post a Comment