Thursday, January 22, 2015

Anda nak kahwin? fikir dulu!!!

Amanat ini khas untuk diri ini sebelum gua nak bernikah.. Kalau anda nk jadikan sebagai pedoman pun bolehh... Jum layann..
===Sebelum aku bernikah===
Jodoh adalah rahsia tuhan, kematian juga adalah rahsia tuhan.. Belum sempat kita bertemu dengan jodoh kita, kemungkinan kematian terlebih dahulu menyapa ini kita..
Persoalannya? bersediakah kita untuk menghadapi kehidupan rumah tangga sebagaimana kita akan menghadapi kehidupan di alam kubur nanti?
Sepertimana, kita tahu meninggalnya seorang anak adam itu 3 perkara yang akan dibawanya iaitu yang pertama adalah amal ibadat, kedua doa anak yang soleh/solehah dan ketiga adalah sedekah jariah kita.
Tanya diri kita? cukupkah persiapan sudah lakukan?
Oleh yang demikian, hidup singkat adalah risiko dan hidup panjang pun adalah risiko. Akan tetapi sejauh mana kita merancangnya?
"Berkerjalah umpama kita hidup seribu tahun lagi, dan beribadatlah seperti kita meninggal esk hari"
Di sini saya ini kongsikan 5 rukun Islam:
1. Mengucap 2 kalimah syahadah
2. Solat 5 waktu sehari
3. Berpuasa di bulan ramadan
4. Menunaikan zakat
5. Menuaikan haji di mekah.
Oleh yang demikian kita berkerja adalah untuk menyempurkan rukun Islam untuk melengkapkan diri kita untuk menjadi seorang muslim. Bagaimana kita menguruskan kewangan untuk bayar zakat berjuta2? anda lebih sanggup untuk membayar tax contohnya gst.
Adalah anda sudah menyimpan untuk menunaikan haji? fikirkanlah
Jadi, saya sebagai perancangan kewangan Islam bagi sesiapa yang masih mudah dan ini mendapatkan perancangan kewangan mengikut syariat Islam. Boleh pm syawal. Kami akan menyediakan modul khas untuk ada meliputi plan persaraan, plan kesihat, plan pendidikan dan plan Haji, Asset protection, Income replacement.
encik S,
Islamic Financial Planner.
boleh hubungi gua untuk consultation
0125462297
like dan share jika bermanfaat.