Thursday, January 22, 2015

Dilema diri hendak membeli rumah atau kereta dahulu?

......

Apa pendapat anda?

===Khas untuk Client gua===

Sebelum ini gua selalu cakap dekat client gua kalau beli kereta dalam tempoh 9 tahun dengan bulanan rm 500. Biarkan, jangan duk gatai nak bayar lebih tiap2 bulan dengan harapan interest akan kurang. Nak tahu kenapa? sbb pembiayaan kereta mengunakan fixed rate Oleh yang demikian, anda bayar lebih pun ataupun anda nak clearkan kereta anda lumsup pun tidak berapa ekfektif keran konsep mudah, duit yang ada lanie lebih bernilai pada masa yang akan datang... Tetapi itu dulu. alhamudlilah hanya client gua yang gua akan kongsi teknik beli kereta untung... Hehe.
Seperti mana yang kita tahu, bank-bank di Malaysia telah menggunakkan produk pembiayaan peribadi berasaskan Base Rate (Rate). Oleh yang demikian, apbila guna BR ia menjadi floating rate( maksudnya rate dia naik turun).
Kawan-kawan deanlist yang budiman semua? apa maksudnya?
So, strategi untuk membeli kereta perlu diubah. Dan kalau boleh beli rumah dahulu.. Oleh ini kerana, tuan puan dapat memendekkan tempoh pembiayaan dan jumlah keuntungan yang diperolehi oleh bank dan mana-mana produk pembiayaan floating rate seperti hutang rumah.

encik S,

Islamic Financial Planner.

No comments:

Post a Comment