Tuesday, January 27, 2015

Perniagaan adalah Sunnah :)

......Melayu dan Islam.. Apakah perbezaannya?



Sedarlah sebelum terlambat..

Nilai diri anda di mana..Gua bukan anak dato, gua bukan anak tan sri, gua bukan anak orang kaya atau siapa-siapa.. Tetapi, gua berpuas hati dengan segala pencapaian yang gua perolehi berkat usaha sendiri tanpa pertolongan kroni. Sbb apa? sbb abang yang sangat tidak suka apabila kita memperolehi sesuatu disebabkan orang lain...


Contoh mudah nak kongsikan apabila nak masuk universiti. Melihat kelulusan yang tak sebarapa. A pun tak ada. Tetapi nak juga anak di masuk medik. Sebab apa, nanti kerja doctor orang ingat pandai, hebat boleh tolong orang. Xpa. Kita ada kable, guna orang dalam. Pengarah universiti tu adik beradik kita. Boleh la kita 'adjust' masuk. Tak ada A pun boleh amek course ini. Menggunakan kable atau kuasa yang ada sangatlah tidak amanah dalam menjalankan tugas. Adakah itu yang diajar dalam Islam? Ke mana kitab al-quran yang menjadi petunjuk kita kita selama ini? di dalam frame?

Maaf, mungkin ada yang terasa dan gua terpaksa berkeras dalam hal ini untuk mengelakkan salah faham rakan-raka gua yang belum muslim. Mereka layak mengetahui hal sebenarnya mereka sebenarnya tahu. Oleh yang demikian, untuk belajar apa itu islam, lihat kepada kitab itu sendiri ketahuilah apa isi kandungannya itu. 

Peti kata-kata Iman Muda Asyraf. Apabila ditanya kepada beliau. Seorang professor membuat kajian untuk mencari di mana negara Islam. Kata beliau negara Islam adalah di New Zealand dan Switzerland. Mengapa prof itu berkata begitu? Kerana aku pergi kena negara New Zealand, aku nampak Islam di situ manakala aku pergi ke mesir negara islam aku tidak nmpak islam di situ...

Jelaslah di siti bahawa kita masih lena, kita masih parah drpd segi aku. Dan kita umat yang sering lalai... Mohon maaf buat kali kedua kerana gua suka berterus terang.

encik S,
Beruntunglah orang yg mengejar akhirat berbanding dunia.



No comments:

Post a Comment