Monday, June 3, 2013

Quran is Better Than Music


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Semoga sahabat-sahabat in tombiroulast dalam keadaan sihat waalafiat hendaknya. Bebas daripada tekanan dalam hidup, daripada bebanan dalam menunggu detik-detik menjadi raja sehari. Opps mak Jemah, bukan itu la. detik tibanya Final Exam. Incik tombiroulast sangat tak suka la, apabila tiba Final Exam ini, rasakan macam dalam Final Destination la pula. Serabut sana, stress sini, pening sana, pening sini. mengidam sana, mengidam ini. HAHA. Tuhan tolong laH. Incik tombiroulast, sila berhenti merapu sebelum tangan cap 5 jari hinggap d pipi anda okies.

    Mak Jemah ini garangnya.HEHE, Okay. straight to the point. Incik tombirou nak kongsi dengan hampa semua ini satu gambar. Gambar yang memberikan satu seribu makna yang mendalam dan terkena kat hati sanubari ini yang telah lama tidak dicuci dengan cloroxx. Incik tombiroulast. " macam nak nak cuci hati yang hitam legam yang menawan ini? tak kan kena pakai cloroxx? sah tak betui mamat ini." Abang, kakak, adik manis di luar sana. Jangan la lurus kebendulan. Tak kan nak pakai cloroxx, tapi kalau hati anda semua itu baju sekolah incik tombiroulast sangat-sangat mensyorkan anda mencuci hati anda menggunakan cloroxx (hikhik).

  Jadi, apa yang perlukan untuk cuci hati incik tombiroulast? Alaa, senang sahaja. cuba anda semua tgk gambar di atas? mudah kan? itulah caranya. Incik tombiroulast bagi satu situasi apabila kita dalam keadaan tertekan dan stress. Cara zaman jahiliah, bagi sesiapa yang keseorang di dalam bilik dan mengalami tekanan, anda kemungkin membuka lagu dengan kuat dengan meggunakkan speaker 14 inci sambil melayan lagu justin bibir? situasti yang kedua, jika anda masuk bilik air dan menyanyi dengan kuat-kuat macam ingin bilik mandi ini anda yang punya. Situasi yang ketiga, anda duduk di dalam kereta dengan memutarkan volume radio semaksima yang mungkin dan berharap tiada yang perasaan anda senang tidak betul dalam kereta itu. Mungkin orang tak nampak? tapi Allah itu Maha Melihat. 

  Anda nampak situasi-situasi yang sering anda lakukan termaksud la incik tombiroulast ini. HEhe. Tapi, apa yang incik tombiroulast pesankan kepada diri ini dahalu dan kepada kawan-kawan yang di luar sana. cuba kita ubah sedikit situasi yang kita alami itu menurut kaca mata Islam bak kata sahabat syawal yang bernama Hafizan yang popular dalam blognya yang berjudul "dakwah makan dalam". Situasi yang pertama. Cuba kita duduk bertenang dan megalunkan ayat-ayat cinta daripada Allah swt melalui kitab berukuran 23 inci. Tudia mak jemah, Besaq daripada aku punya skrin minitor. Sekarang kite guna komputer ja.. Nak jimatkan paper. Situasi yang kedua, cuba dalam perjalanan kita ke mana-mana sahaja kita melafazkan zikir dan bertasbih memuji Allah yang Esa. Jangan masa perhimpunan atau demotrasi atau selepas solat sahaja. ( untuk pengetahuan, hanya contoh semata-mata). Situasi yang ketiga. Apa kata, dalam memandu itu kita dengarkan ayat-ayat Al-Quran daripada melalak mendengar lagu melalaikan.

  Tudia, tudia. Incik tombiroulast ini. Sentap Mak Jemah. "Habis itu, Mak Jemah minat Justin Bibir tak kan tak boleh kot? Kalau minat itu tak salah, lagi la incik tombiroulast galakkan. Baru bertambah mantap penguasaan Bahasa Inggeris kita. Betul tak? Tetapi, jangan sampai jadi najis. Sampaikan kita kita tertekan. kita mendengar lagu-lagu yang tidak memberikan manfaat kepada kita seterusnya hanyut dibuai mimpin mendengar lagu selain daripada ayat-ayat suci Al-Quran. 

  Apa yang incik tombiroulast nak sampaikan ialah kita boleh lakukan  apa yang hendak kita buat, ada Mak Jemah kisah.. hehe.. tapi cuma kita sahaja yang suka sangat menzalimi diri kita dengan menpunyai sifat ego, malas dan sebagainya. Kita tahu kita semua tak kuat, tapi kita ada Allah untuk tempat bergantung harapan kan? kenapa kita sombong dan bongkak serta takabur eh? makan dalam nampak incik tombiroulast.

  Sekian. batuk kat diri sendiri