Wednesday, March 16, 2011

Di antara lelaki dan wanita, di tengahnya ada apa.? sila jawab


Hari ini syawal pergi '*******' untuk membaca surat khabar percuma. Fullstop, nak jimat duit, tak payah beli dah.. bukannya apa, mak beli berita harian tetapi nak baca The Star. sudah2, bukan nak cerita pasal itu

bermulanya kisah,,,, dalam keghairahan membaca 'paper' ada seorang jejaka ini duduk di depan meja syawal dengan menbelakangi syawal, maksudnya syawal nmpak belakang badan dia. selang beberapa 'second' ada pula dara ini datang duk sebelahnya. tak tahu la dh nikah ka, sweet kapel ka, apa2 jela. maka, jejaka itu duduk sebelah dara tersebut sambil memegang buku dan melawan renung kot serta tersipu-sipu malu.. hahaha, macam drama kan, tp syawal rasa kat tengah-tengah itu ada syaitan kot duk lawan bisik kat jejaka dengan dara tersebut. selepas abis duk senyum-senyum syok la hampa syaitan berjaya menghasut keturunan anak adam. tetapi syawal bersyukur sgt kerana perkara berkenaan tak melarat. nak tahu kenapa.? hal ini kerana, dalam lima minit mreka duduk berdua mula terdengar laungan azan yang menusuk kalbu kerana kedengaran azan amat jelas sekali kerana menandakan sudah masuk waktu solat zuhur. syawal memerhati gelagat lelaki itu seperti tak senang setelah dengar laungan azan, nak tahu kenapa tak? syawal rasa jejaka itu mungkin teringat Allah dan menyedari kesalahannya, kemudian syaitan sudah pasti lari lingtang-pukang setelah mendengar azan. manakala perempuan pula macam senyum kambing kerna mydari kemaksiatan yg dilakukan, yang pelik dara ini ialah memakai tudung tetapi pakai pakaian ketat serta lengan pendek. syawal pun hairan apa punya 'fashion' la. sudah elok-elok tutup aurat tp pkai baju ketat pula. selesai azan berkumandang, si jejaka tersebut pergi meninggalkan dara tersebut, dara tersebut terpingga-pinga. alhamdulilah kemungkinan jejaki itu sedar akan kekhilafannya. 'salute'lah jejaka itu kerana pergi meninggalkan kemksiatan. mungkin nak pergi solat zuhur kot.


kesimpulannya........ dah baca cerita dia atas, mungkin setiap manusia melalukan kesilapan. oleh itu, kalau dh sedar segeranlah bertaubat sebelum terlambat. Apa yang syawal nak tekankan di sini ialah LAUNGAN AZAN dapat mencegah kemungkaran. Syawal sarankan sekiranya ternampak maksiat sila-sila azan kuat2, nnti orang tanya kenapa, nak halau syaitan.. mesti orang yg tengah buat maksiat itu terasa dalam-dalam. tapi itu itu keadaan la, hahaha, syawal pun tak mampu nak buat macam itu. kalau tak mampu, niatkan dalam hati bahawa kita benci perbuatan yang dilaknat oleh Allah swt. simple kan.?

Wallahualam